رئيس التحرير أحمد متولي
 5 تطبيقات هتعرفك حالة الجو

5 تطبيقات هتعرفك حالة الجو

حذر رئيس هيئة الأرصاد الجوية، أول أمس الثلاثاء من أن مصر هتشهد شتاء قارص البرودة، ولأن الجو بقى متقلب ومفاجئ لينا ولبتوع الأرصاد نفسهم، وعشان توقع مظبوط بنرشحلك 5 تطبيقات موجودة  على Google play هتفيدك في معرفة حالة الجو.

Morecast

تطبيق سهل الإستخدام بيعرضلك تنبوء الأسبوع. البرنامج بيحطلك عرض سريع لطقس اليوم على الشاشة الأمامية وبضغطة للأسفل تقدر تعرف تفاصيل أكتر عن اليوم وتبحث عن الطقس فى أماكن أخرى لو مسافر. البرنامج مُزود بتفاصيل كتيرة منها إنو  بيعرض الطرق إللى الحالة الجوية فيها أفضل من طرق أخرى .

androidpit-weather-app-1-w782

Weather from NOAA free

تحت تأثير التغيرات الجوية  السيئة والمفاجأة  NOAA  بيقدملك تنبوء للجو وتحديث دوري للحالة الجوية ولو الموضوع وصل لتقلبات جوية عنيفة بيرسلك تحذيرات تساعدك إزاى تستعدلها أو تتجنبها.

androidpit-noaa-weather-app-screenshot-w782

The Weather Channel

التطبيق ده مميز عن باقى تطبيقات الجو مش بس عشان بساطته فى عرض حالة الجو، لكن عشان بيعرضلك فيدوهات عن حالة الجو حول العالم وبيعرضلك معلومات عن الإنفلونزا الموسمية وأنواع الحساسية إللى ممكن يسببها الجو.

androidpit-weather-channel-screenshot-app-w782

Accuweather

لو كنت  من المتابعين باستمرار لحالة الجو فالطبيق هو المناسب ليك . لانه بيعرض توقع دقيق لحالة الجو  ومزود بخرائط للطرق وعرض بيانى لنسب تغيرات الجو ورادار و فيديو بيعرض  عن المنطقة إللى إنت موجود فيها.

androidpit-accuweather-screenshot-app-w782

Google Now

الأسهل والأبسط لأنه جزء من طبيق google الموجود على جهازك الأندرويد. فقط ضغطة لإفل على الـsearch bar وسيظهر لك Google now  بعرض سريع عن حالة الجو فى مدينتك .

androidpit-google-now-w628

آمنة زايد

آمنة زايد

صحفية ومترجمة مصرية مهتمة بالكتابة في موضوعات السفر والطعام والتعليم بالخارج