رئيس التحرير أحمد متولي
 السيسي: الحديث عن تيران وصنافير خلص ولو ثبت اني فرطت ربنا هيحاسبني

السيسي: الحديث عن تيران وصنافير خلص ولو ثبت اني فرطت ربنا هيحاسبني

قرر الرئيس عبد الفتاح السيسى، زيادة المعاشات 15% بحد أدنى 150 جنيهًا بدلاً من 130، مؤكدًا يستحقها 10 ملايين مواطن.

وأضاف السيسي، بحفل إفطار الأسرة المصرية، أن المعاشات كانت تكلف الدولة عام 2010 -2011، 45 مليار جنيه، وفى موازنة 2017- 2016، 160 مليار جنيه، مشيرًا إلى أنها ستكلف الدولة فى 2017-2018، 190 مليار جنيه.

ونوه السيسي، مساء الثلاثاء، أن مستشاريه نصحوه بعدم الحديث عن اتفاقية تعيين الحدود البحرية مع المملكة العربية السعودية، «اتفاقية جزيرتي تيران وصنافير»، مؤكدًا مصارحة الشعب هدفه ومكاشفة المواطنين كما عودهم منذ توليه رئاسة الجمهورية غايته.

وأعلن أن «مصر دولة تحترم القانون، والدول لا تقاد إلا بالقانون الداخلي أو الدولي وبالحقائق وليس بالهوى ولا المزاج»، مشيرًا إلى أنه «مش عايزين نشكك في بعض ونخون في الآخرين، مفيش كده، إحنا في مهمة إنقاذ وطن، الخطر مازال قائمًا».

وتابع: «اللي قالوا متعملش الإجراء دا حتى الانتخابات، هي الأوطان بتباع وبتشترى ولا إيه؟ عشان مصالح أشخاص! محدش يقدر يخدع ربنا، أنا بعمل دا أمام الله، إن فرطت هيحاسبني، وفي أول مؤتمر للشباب هنتكلم في الموضوع ده».

استطرد: «الموضوع خلص لكن معندناش حاجة نخبيها، هي الناس عمرها ما شافت ناس شرفاء ولا إيه؟ في ناس عندها شرف مبيتباعش، حقوق الناس ترد ليها مش بالحروب».

حسين السنوسي

حسين السنوسي

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، رئيس قسم الجامعة بموقع شبابيك، متابع لأخبار التعليم ومقيم بمحافظة الجيزة