قال الفنان بيومي فؤاد إنه لم يتعاطف يوما ما ع الشباب الذي يلقى مصرعه نتيجة الهجرة غير الشرعية، قائلًا: «عندنا شباب كتير بتموت من جنود الجيش والشرطة قلبنا بيتقطع عليهم لكن اللى بيموت في الهجرة غير الشرعية لا اتعاطف معه أنا اسف أني بقول الكلام ده».

وأضاف خلال كلمته بندوة «جوكر الدراما المصرية»، اليوم الأحد، والتي تستضيفه جامعة عين شمس، ضمن فاعليات موسمها الثقافي والفني: «لو هتموت موت في بلدك أحسن أنا عارف المسألة صعبة حتى لو قررت السفر للعمل في أوربا أو الخارج عليك بحساب الأمر بطريقة صحيحة».

وتابع: بيومي فؤاد، على رأي المثل «محدش في بلدنا بيموت من الجوع»، الأمر الذي رفضه طلاب جامعة عين شمس وردوا: «لا بيموتوا من الجوع».

وطالب فؤاد، الطلاب بالجلوس في وقت لاحق من أجل أن يوضح لهم كيف لا يموت أحد في مصر من الجوع؟ قائلًا: «خلينا نقعد مرة تانية علشان أشرحلكم بالتفاصيل أن مفيش حد في بلدنا بيموت من الجوع ممكن يموت من حاجات تانية لكن من الجوع لا».




0
0
0
0
0
0
0