حكى الطالب بالفرقة الثانية، بمعهد هندسة وتكنولوجيا الطيران، إسلام حاتم، عن تعرضه لحادث كاد أن يودي بحياته بسب التسوق من على موقع التسوق الإلكتروني «olx».

ونشر الطالب عبر صفحتة على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، أنه كان يرغب في شراء عدسة ٥٠ مل لكامير خاصة به، وعندما وجد إعلان عبر موقع أوليكستواصل مع صاحب الإعلان واتفقوا على المقابلة في موقف العاشر من رمضان.

وتابع: «وصلت الموقف الأحد 11 مارس الجاري، في تمام السابعة والنصف مساء، وقالي انا لسه طالع من الشغل والله وجيتلك ع طول عشان ماتستناش.. وهنروح نجيب العدسه من البيت قريب من هنا».

وأضاف: «المهم ركبنا من موقف العاشر من رمضان ( الاردنيه) ركبنا اتجاه سته.. في نص الطريق اتنين قالو للسواق على جنب.. ونزلوا قالي تعالى هننزل هنا احنا قربنا نزلت معاه وهو بس المفروض اللى معايا.. الاتنين التانيين تبعه لكن ماكنتش اعرف».

اقرأ المزيد

تفاصيل مقتل طالب «أوليكس».. 6 طعنات ورصاصة بسبب «لاب توب»

قتل طالب الفرقة الثانية قسم اتصالات كلية هندسة شبرا جامعة نبها، محمد عبدالعزيز، بسبب عملية بيع اونلاين على موقع «أوليكس»..

وذكر: «مشينا لحد مالقيت شومه ع دماغي من ورا من الاتنين اللي نزلوا قبلنا والتاني بمطوة واللي كان جمبي انا لقيته بيشد الشنطة من ايدي بتاعت الكاميرا بتاعتي، وأنا فضلت اقاوم كتير والشنطة في ايدي وهما يضربوا لحد ما خدوا الشنطة وهربوا كان فيها الكاميرا بتاعتي وفلوس العدسة اللي كنت هشتريها».

وأوضح أنه خضع للعمليات ونتج عنه خياطة ٢٩ غرزه في الرأس، و ٣ جروح طولها من ٤ إلى ٦ اداني التقرير الطبي وطلعت على  القسم عملت محضر بالواقعة».

يشار إلى أن حوادث السرقة والقتل عبر موقع التسوق الإلكتروني «olx»، تتكرر بشكل ملحوظ.

وتعرض الأربعاء 7 مارس الجاري، الطالب بكلية الهندسة جامعة بنها، محمد عبدالعزيز للقتل بسبب شراء لاب توب من أفراد تواصل معهم عبر موقع التسوق الإلكتروني.

وقررت النيابة العامة حبس طالبين من المتهمين بعملية قتل الطالب محمد عبدالعزيز، على ذمة التحقيق التي تجري معهما، وتلاحق الشكوك آخرين.

واعترف المتهمان بعملية القتل وفق تصريحات لممثلي النيابة العامة وكذلك مديرية أمن القاهرة، وأعلنت جامعة بنها مقاضاة موقع«أوليكس» لتعويض أسرة الفقيد.



0
1
0
1
0
0
0