اتهمت الطالبة بالفرقة الثالثة في كلية البنات جامعة عين شمس، رحاب عبد الرحمن، إحدى موظفات شئون الطلاب وتدعى «ميرفت» بالاعتداء عليها وركلها بـ«الشلوت».

وروت الطالبة تفاصيل الواقعة على صفحتها الشخصية بموقع فيس بوك، مؤكدة أن الموظفة اعتدت عليها لدخولها المكتب من الباب للاستفسار عن بعض الأمور، ولم تستفسر من شباك المكتب.

وأوضحت «شدتني وقعت على الأرض و فضلت تزعق جامد ولما صوتت من الوقعة اللي وقعتهالي ضربتني بالشلاليت ف جنبي كذا مرة و كل اللي برا عند الخزنة سمع الصوت فقفلوا باب الشئون عليا جوا وهي مابطلتش ضرب غير لما البنات فضلوا يصوتوا بسبب صوت صويتي من الضرب اللي كنت بتضربه و لما بعدوها عني بالعافية وفضلت أصرخ بردو قعدوا يقولوا دي عندها غيبوبة سكر مفيهاش حاجة ومنعوا أي حد إنه يدخل من الباب و بعدها خرجوني من المكتب و كأن مفيش أي حاجه حصلت»

عقب الواقعة توجهت الطالبة إلى مكتب عميدة الكلية، ووعدتها العميدة بحل المشلكة.

بعد الواقعة بوقت قصير، استمرت الموظفة في التعامل بصوت عالي مع مختلف الطالبات –حسب رواية المعتدى عليها- فقررت نشر ما حدث لها.

في اليوم التالي رافق والد الطالبة ابنته إلى الكلية، والتقيا عميدة الكلية التي أكدت لهم إحالة الموظفة للشئون القانونية والتحقيق في الأمر.

 

 



0
0
0
0
0
0
0