رئيس التحرير أحمد متولي
 المسجد مش هيتشال.. هاشتاج يرصد خناقة الطلاب مع مسئولي جامعة السادات

المسجد مش هيتشال.. هاشتاج يرصد خناقة الطلاب مع مسئولي جامعة السادات

نشر أمين لجنة الجوالة والقائم بأعمال رئيس اتحاد طلاب جامعة السادات السابق، محمد الفرماوي، هاشتاج بعنوان «#فضيحة_جامعة_مدينة_السادات».

وخاطب عبر صفحته بموقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، من لم يعرف بالقضية قائلا: «الطلبة كانوا حابين يجتهدوا ويحسنوا الجامعه فقالوا يساعدوا الجامعه في إنشاءاتها وخدوا موافقه أنهم يبنوا مسجد من جيبهم الخاص بجوار مستشفى الولادة».

وأضاف أن الطلاب وجدوا مكان تلقي المحاضرات والسكاشن من غير مسجد، ليتحمل الطلاب تكلفة بناء مسجد من أموالهم الخاصة عبر طريق التبرعات ليكون صدقة جارية على روح زميلهم محمد جعفر اللى توفاه الله ف حادث في وقت سابق.

وذكر أنه بعد أخذ جميع الموافقات لبناء المسجد الذي تكلف ٧٠ ألف جنيه، فوجئوا أن الجامعة ترغب في هدمه، وبمجرد اعتراض الطلاب على ذلك وجدوا تهديدات من رئيس الجامعة.

وكتب الفرماوي عبر صفحة قائلا: «ماشاء الله #رئيس_الجامعه_بنفسه_د_احمد_بيومى بيهدد الطلبة رسمى وعينى عينك كمان على البيدج الرسميه للجامعة، كل ده عشان الطلبة بتطلب بحقها عشان يحافظوا على مجهودهم و فلوسهم اللى صرفوها من التبرعات ومن جيبهم الخاص عشان يعملوا صدقة جاريه على روح زميلهم».

وأوضح أمين الاتحاد السابق، رئيس جامعة السويس قائلا: «حولوا حد للمسائلة التأديبية زى ما بتقولوا واحنا قسما بالله نقلبها عليكوا في مصر كلها وانتوا فاكرين موضوع المدن الجامعيه لما اتصعد كنتوا عاملين ازاى وعملتوا ايه عشان نهدى الموضوع من غير ما حد يتأذى من اللى فوق واللى كان فيه مناصب كبيره في الجامعه هتتشال فيها وانتوا عارفين ده برضه وفاكرينه كويس أوووى».

الأمر لم يقتصر على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، فقط، بل امتد إلى منصة تويتر ليتم تدشين هاشتاج #المسجد_مش_هيتشال، لرفض هدم المسجد ولدفع جامعة السادات للتراجع عن قرار هدم المسجد.

وجاءت تغريدات عبر تويتركالتالي:






 

 

 

حسين السنوسي

حسين السنوسي

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، رئيس قسم الجامعة بموقع شبابيك، متابع لأخبار التعليم ومقيم بمحافظة الجيزة