رئيس التحرير أحمد متولي
 أغبى 7 اختراعات في العالم.. تعرف عليها

أغبى 7 اختراعات في العالم.. تعرف عليها

العالم كله محتاج لاختراعات جديدة كل يوم عشان يضمن استمراريته ويتحدى بيها الزمن، وده اللي بيحصل فعلا وبنتقدم فيه، لكن مع الاختراعات المهمة في حياتنا بتكون في بعض المحاولات ممكن تطلع بنتيجة وممكن تطلع بحاجة تاني خالص، مينفعش تقول عليها غير إنها اختراعات غبية.

«شبابيك» بيرصد لكم أغبى 7 اختراعات فى العالم..

وشاح الأجهزة الإلكترونية عبارة عن ستارة حلزونية مفتوحة من الجهتين.. الناحية الأولى تكون باتجاه وجه الشخص والجهة التانية يكون بها الجهاز.. سبب الأختراع  حسب اعتقاد صاحبه.. إنه بيحمي معلوماتك وحريتك الشخصية من تطفل الآخرين.

قناع

شمسية الحذاء دي بقى عبارة عن حذاء قطعتين.. الأولى هي الحذاء اللي إحنا متعودين عليه وعارفينه.. والتانية شمسية بتتركب على الحذاء لحمايته من الأمطار.. يعني انت تغرق عادي بس أهم حاجة الجزمة ☺.

85174a8951eb.original

حامل لابتوب أثناء القيادة أحد المخترعين شاف إنه وجود حامل على عجلة قيادة السيارة "الدريكسيون".. هيوفرله الوقت والمجهود وهيساعده فى إنجاز شوية شغل وهو سايق.. لكن مسألش نفسه (هيسوق إزاي وهو شغال؟).  

سيارة-قابلة-للطي-مكتب-لباد-حامل-الكمبيوتر-المحمول-الماوس-درج-إطار-كأس-بالوعة-طاولة-طعام-العشاء

مروحة المكرونة في الصين أحد الأشخاص واجه مشكلة مع تبريد المكرونة.. فقرر ابتكار اختراع جديد.. عبارة عن تثبيت مروحة على عصى أكل المكرونة. 7cebaa6e9b70.537x550

روبوت الهاتف في 1964 تم اختراع ريبوت للرد على التليفون لضمان الرد على كل التليفونات لحد هنا جميل جدا.. الغريب إن الروبوت مكانش بيتكلم كل اللي بيعمله بيسمع الجرس ويروح على التليفون ويرفع السماعة يحطها على ودنه من غير أي فايدة.  

download

قفص الأطفال في القرن اللي فات كان الطفل بياخد وقته من الفسح والخروجات عشان ياخد كفايته من الهواء الطل.. ده كان بيرهق بعض الأمهات لحد ما ظهر مخترع وعمل قفص حديدي يتحط فيه الطفل ويتثبت على الشباك من برة عشان يبقى في الهوا. 5ebe953a7992deb8cfa5cb5eacfad54b

حقيبة ضد السرقة عبارة عن شنطة تم اختراعها سنة 1963 عشان تبقى ضد السرقة.. وطريقة عملها إنها بتفضي كل محتوياتها على الأرض لو شعرت بوجود أيد غريبة بتتسلل جواها.. وبكده الحرامي مش هيتعب نفسه ويسرق الشنطة لأنه هيلاقي كل حاجة على الأرض ☺.

10-inventions-in-the-world-6

محمد أبو عقيل

محمد أبو عقيل

صحفي مصري يكتب في الملف الثقافي والرياضة