رئيس التحرير أحمد متولي
 الورد.. لكل مناسبة لون

الورد.. لكل مناسبة لون

الورد :) من أول ما اتولدنا واحنا دايمًا بنشوف الناس حوالينا بيجيبوه لبعض وده لأنه بيفرح أي حد مهما كان متضايق.. ساعات من كتر حبنا في الورد مش بنفرق إيه الورد اللي يكون مناسب حسب المناسبة.. لأننا بنجيب ورد وخلاص.. عشان كده «شبابيك» بيقدملكم معلومات هتوضح اللى عايزين تعرفوه عن الورن وألوانه..

المرض 

لو رايح تزور مريض بينصحك أحمد الجندي، المتخصص في الزهور، إن لو المريض كبير في السن تجيب ورد يكون ألوانه هادية زي مثلاً اللون الأبيض أو الموف الفاتح أو الروز، لأنها بتريح العين، ولو المريض شاب انتقي الأولوان الزاهية زي الأحمر أو النبيتي أو البنفسجي، لأنها هتخليه في حالة بهجة.

أما الورد الأبيض فهو لون أساسي ممكن تحطه سواء وأنت بتزور حد كبير في السن أو شاب، لأنه حسب الدراسات له تأثيرات كتيرة جدا، فبجانب أنه يريح العينين، كمان بيدخل الطمأنينة و السلام على نفوس الأشخاص، وده بيفسر ليه الأطباء بيلبسوا أبيضـ لأنه لون بينشر الهدوء والأمان بين المرضى، كمان لو كنت في حالة غضب  وبصيت لشيء لونه أبيض مابين 3 دقائق حتى 5 دقائق هتسيطر على مشاعرك.

الخطوبة والفرح 

عزة علي، المتخصصة في الزهور، بتنصح في جزء الخطوبة والفرح إنك لو رايح تزور حد بعد فرحه وخطوبته أجمل حاجة إنك تجبله بوكيه ورد في ألوان مبهجة، زي الأحمر أو البينكات أو الأزرق أو البنفسجي، أو تعمل بوكيه خليط من الألوان ديه وتحط معاهم اللون الأبيض، ولو رايح لخطيبتك طبعا الورد الأحمر هيبقى مناسب جدا.

ولو أنتي اللي هتتخطبي يبقى تختاري الجيرب بتاعك لونه مناسب للون فستانك، ميكونش بعيد عنه، يبقى متناسق معاه ولو هتتجوزي وعايزة تدخلي مع الجيرب الأبيض بتاعك ألوان تانية، "عزة" بتنصحك إنك تدخلي ألوان هادية زي الروز أو الموف أو الأخضر الفاتح أو لون زاهي زي اللون الأحمر.

دلوقتي زي ما أنتو شايفين اللون الأحمر هيبقى معانا في معظم المناسبات، وده لأنه ليه تأثيرات كبيرة منها إنه بيلعب على جزء العواطف وبيخليها مليانة حب للدنيا وحب لنفسها، وكمان بيدي إحساس بالحيوية والنشاط، واللون الأحمر بيبقى متميز في إنه بيلفت ليه الأنظار.

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»