رئيس التحرير أحمد متولي
 السيسي: «أنا مضيعتكمش قبل كدة ومش هضيعكم تاني».. (فيديو)

السيسي: «أنا مضيعتكمش قبل كدة ومش هضيعكم تاني».. (فيديو)

علق الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، أثناء كلمته بالفرافرة، على أزمة سد النهضة، قائلًا إن هذا الأمر يشغل بال المصريين بشكل كبير، وقال مطمئنا: «أنا مضيعتكمش قبل كدة عشان أضيعكم تاني».

وأكد السيسي على التماسه العذر للمصريين على قلقهم البالغ، باعتبار أن المياه أمر «حياة أو موت»، مؤكدًا أن الجانبين المصري والإثيوبي متفقان تمامًا منذ البداية، مشيرًا إلى وجود مصالح مشتركة بين الجانبين، قائلًا: «هما عايزين يعيشوا زي ما احنا عايزين نعيش، ولازم نقبل ده، ونساهم ونساعد في كدة.. هما أكدولنا ومش لازم التأكيد ده يتكرر كل شوية».

وانهى الرئيس المصري تعليقه على أزمة السد موجهًا رسالة إلى الشعب المصري كي يطمئن، قائلًا: «بقولكوا اطمنوا.. الأمور ماشية بشكل جيد ومطمئن، خلي بالكوا مضيعناكمش قبل كدة ومش هنضيعكم دلوقتي».

وفي نهاية كلمته، توجه السيسي بالشكر لكل القائمين على مشروع المليون ونصف فدان، قائلًا: «كان في ناس بتشتغل ليل نهار في ظروف صعبة، شكرًا للحكومة وللقوات المسلحة»، وردد «تحيا مصر» ثلاثًا.

وكان الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي قد توجه صباح اليوم الأربعاء إلى الفرافرة؛ لإعطاء إشارة البدء في تنفيذ مشروع المليون ونصف فدان.  

شيماء عبدالعال

شيماء عبدالعال

صحفية مصرية مهتمة بالكتابة في ملف الأدب والثقافة