رئيس التحرير أحمد متولي
 شبكة نت فليكس تصل مصر والدول العربية

شبكة نت فليكس تصل مصر والدول العربية

نت فليكس Net flix شبكة عالمية على الإنترنت، بتوفر مختلف الأفلام (ثقافية –روائية –سينيمائية –قصيرة)، والمسلسلات بالترجمة الخاصة بها، ممكن نستخدمها في أي زمان ومكان، ومن غير إعلانات أو فواصل.

نت فليكس متوفر إنك تنزله على الموبايل أو التابلت أو اللاب توب، لكن عيبه أنه بيحتاج اتصال قوي بالإنترنت، في بداية عمل الشبكة مكنتش موجودة في مصر وكتير من الدول العربية، لكن يوم 6 يناير 2016 الشبكة أعلنت امتداد خدمتها لتصل لأكثر من 130 دولة جديدة في العالم (الصين مش منهم)، وبكدا يبقى مجموع الدول المتوافر فيها نت فليكس 190 دولة حوال العالم، وكانت اللغة الإنجليزية هي اللغة الرسمية ليهم، لكن دلوقتي أضافوا اللغة العربية والكورية، وفي طريقهم لإضافة لغات أكتر.

مؤسس نت فليكس (ريدد هاستينجس) قال إنهم بيتطلعوا لتوفير نت فليكس بمختلف لغات العالم، وتوصيل مختلف الثقافات لمختلف انحاء العالم من خلال الأفلام والمسلسلات التي تقدمها الشبكة.

سعر اشتراك نت فليكس الشهري مش غالي، لكنه بيعتمد على جودة الصورة الي بتتفرج عليها على حسب هي DVD ولا DVD rip ولا HD، وفي معظم الدول الاشتراك بيتراوح ما بين 7 لـ 8 دولار يعنى حوالي (80-100 جنية) في الشهر.

و أعلنت نت فلكس إن شركة "كيجامي Kijami "في القاهرة- المسئولة عن عدد من الدعايا الإعلامية لمواقع كتير زي soundcloud، هتكون هي الوسيط الإعلامي ليها في الشرق الأوسط.

باسم الهادي – المدير التنفيذي لـ"كيجامي"، قل: "إن هذا مكسب كبير لنا ونحن سعداء لتكليفنا بمسئولية الدعايا والإعلان لنت فليكس في الشرق الأوسط".

 المصادر: 1، 2، 3 

منة مدحت

منة مدحت

صحفية ومترجمة مهتمة بالكتابة في ملف العلاقات والثقافة الجنسية