رئيس التحرير أحمد متولي
 فيديو وصور| في مصر فقط «الثورة ضاحكة»

فيديو وصور| في مصر فقط «الثورة ضاحكة»

لو لفيت العالم كله مش هتلاقي زي خفة دم الشعب المصري «بيعيط ويضحك» في نفس اللحظة، وعبقريته في أنه بيحول المواقف الجادة لسيل من الإفيهات يشهد له عليها التاريخ، وليه نروح بعيد والنهاردة الذكرى الخامسة لثورة 25 يناير.

اليوم ده مينفعش المصريين ينسوه من حياتهم. الغضب والاحتقان كان ميسطر على معظم الموجودين في الميدان، وزي ما إحنا عارفين طبع المصريين مكنش ينفع اليوم يعدي من غير بصمة خاصة «مكتوبة ومرئية» تتناسب مع سرعة بديهة لا يُستهان بها.

لافتات المتظاهرين حملت قدرًا كبيرًا من السخرية المبكية؛ مثل هذا الشاب الذي حمل لافتة مكتوب عليها عبارة: «ارحل مراتي وحشتني.. متزوج منذ 20 يوم»، و«ارحل عاوز اتجوز».

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (5)

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (17)

56a1139bd03d1

بينما كتبت أخرى: «اللهم أرفع عنا البلاء والغلاء وأبو علاء» مشيرة إلى الرئيس الأسبق حسني مبارك، و«باي مبارك موبايلات بقى»، و«ربع قرن وخمسة عليه هتعمل تاني فينا إيه».

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (3)

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (11)

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (2)

أما اللافتة الأكثر فكاهة فكُتب عليها: «لو ما استحمتشي النهارده في بيتنا هستحمى يوم الجمعة في قصر الرئاسة»، وآخر: «ده لو كان عفريت كان طلع».

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (24) ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (28) ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (29)

وفي تقليد الكاميرا الخفية كتب مواطن: «ارجع يا ريس كنا بنهزر معاك»، وأخرى: «أعلن التليفزيون المصري أن مبارك شارك في غزوة أحد».

timthumb

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (8)

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (7)

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (16)

ثورة 25 يناير.. الثورة الضاحكة (14)

سوزان حسني

سوزان حسني

صحفية مهتمة بالكتابة في مجال العلاقات