رئيس التحرير أحمد متولي
 دليلك «للخروج الآمن» من خلافات العلاقة العاطفية

دليلك «للخروج الآمن» من خلافات العلاقة العاطفية

من الطبيعي إن العلاقات العاطفية بتواجه بعض الفترات الحرجة من حين لآخر، واللي بتكون نتيجة اختلاف في وجهات النظر أو غيرها. لكن الأهم من ذلك هو قدرة الطرفين على التعافي وتجاوز المشاكل. في الموضوع دا «شبابيك» بتقدم لك بعض الخطوات اللي هتساعدك تتجاوز أي مشكلة بينك وبين شريك حياتك، وتعدوا مرحلة الخلاف بسلام.

لا تتحدث وأنت غاضب

موقع «Life hack» بتاع الاجانب واللي بيديلك نصايح في الحياة بيقولك بلاش تتكلم مع شريكك في حالة الغضب، لأنك هتواجه مشكلة كبيرة جدا في فهم وجة نظره، ولأنك في هذه الحالة هتكون مركز على مشاعرك السلبية، وأي محاولة للنقاش هتزيد الأمر سوءا. الأفضل الانتظار حتى تهدأ أنت وشريكك، وتكونوا قادرين على النقاش وحل المشكلة.

افصل مشاعرك

تعود أن تفصل مشاعرك عن المشكلة. من الطبيعي بعد أي خلاف بينك وبين شريكك أنك تشعر بالغضب والحزن، لكن ده مش معناه أن الطرف الآخر هو المخطئ. وبكده هتقدر تتناقش بطريقة صحية وتعرف أسباب المشكلة.

«مش عارفين هتكملوا مع بعض ولا لأ؟ .. الحل هنا»

الوقت المناسب

إذا قررت النقاش والوصول لحل في المشكلة اللي بتواجهكم، يبقى لازم تختار الوقت المناسب. الطرف الآخر أيضا لازم يكون مستعد للنقاش وغير مشغول بأي أعمال أخرى، تخليه مش عارف يتكلم معك.

اعتذر

أي خلاف بيحدث بينكم، بيكون له تأثيره السلبي على مشاعر الطرفين. ابدأ نقاشك مع شريكك بالاعتذار، لأن ده هيعطيه إحساس أنك بتحاول تحل المشكلة وهيشجعه على الاعتذار إذا كان مخطئ.

الافتراضات قاتلة

لا تضع أي افتراضات عن الشخص الآخر، فده هيؤدي إلى سوء التفاهم وعدم الوصول لأي حل. في المقابل أعطِ الطرف الآخر فرصة للتعبير عن نفسه وشرح وجة نظره بكل وضوح وحرية.

كن مستمعا جيدا

أعط للطرف الآخر فرصة للحديث دون مقاطعة، ودون فرض أفكارك. إذا كان لديك أي نقطة للرد عليه، انتظر حتى ينهي شريكك كلامه، واعرض وجهة نظرك. هذا هيعطيه شعور أنك تحترمه ولديك الرغبة لتسمع منه.

«7 حجات هتحصلك لو بطلت تاخد كل حاجة على صدرك»

لا تهاجم أو تلوم

أثناء النقاش ركز على توضيح مشاعرك، سواء كانت غضب أو حزن أو غيرها من المشاعر السلبية، الأهم أنك تتجنب الهجوم على الطرف الآخر لأنه تسبب في هذه المشاعر السلبية، لأن بكده شريكك هيركز على الدفاع عن نفسه، بدلا من تفهم مشاعرك.

اتعاطف معاه

أهم خطوة هتساعدكم على تجاوز المشكلة هي إظهار تفهمك لمشاعر وأفكار الطرف الآخر. ولما يجد شريكك أنك مهتم به رغم خلافكم، هيظهر نفس الاهتمام والرغبة في حل المشكلة.

المصدر

اقرأ أيضا:

http://shbabbek.com/SH-44099 http://shbabbek.com/SH-43843   http://shbabbek.com/SH-44115  

أميرة عبد الرازق

أميرة عبد الرازق

محررة صحفية ومترجمة مصرية مهتمة بشؤون التعليم واللغات وريادة الأعمال