رئيس التحرير أحمد متولي
 شوبير والطيب.. أصل الحكاية وتفاصيل الخناقة (فيديو)

شوبير والطيب.. أصل الحكاية وتفاصيل الخناقة (فيديو)

«هو معاه مخطط من قطر» تلك مقولة من ضمن العديد من الأقاويل التي وردت على لسان الكابتن أحمد شوبير في حلقة أمس ببرنامج العاشرة مساءًا مع الإعلامي وائل الإبراشي، خلال مشادته مع المعلق الرياضي أحمد الطيب.

لم تتنظر وسائل التواصل الإجتماعي انتهاء الحلقة إلا وكانت المقاطع المتضمنةتصريحات وتعليقات الإعلامي أحمد شوبير والمعلق الرياضي أحمد الطيب على نطاق واسع من الانتشار.

خناقات وتعدي بالضرب، ورش مايه  وفاصل إعلاني وسط الحلقة.. وطبعا مش فاهمين هو إيه إللي حصل..والسبب إيه؟. لو مشفتش الخناقة تعالى شوف أصل الحكاية من طق طق لسلامو عليكو.

           13295227_1888868451340082_485920857_n

أصل الحكاية

المعلق الرياضي أحمد الطيب عقب مباراة الزمالك وأنبي على قناة النيل الرياضية، علق على الماتش، قائًلا: "نادي الزمالك بيشجعه الكينج محمد منير والهضبة عمرو دياب وهاني شاكر، مع إن  النادي الأهلي بيشجعه شعبان عبدالرحيم وعبدالباسط حمودة وسعد الصغير، وايهاب توفيق أسماء ليها شعبية ومكانة"

ربط النجوم بالأندية معجبش كابتن أحمد شوبير وعلق عليه في الاستوديو التحليلي للمباراة: "ما علاقة مبارة كرة القدم بعمرو دياب ومحمد منير وسعد الصغير، أنا ممكن أتكلم عن عبد الحليم حافظ وعادل إمام".. "إذا كنا هنزرع تعصب من خلال التعليق علي المباريات أنا شخصيا بعلن على الهواء أن مثل هذه الأحداث لن أكون مشارك فيها من بعد، هذا الأمر غير مقبول في التليفزيون المصري".

بعدها مباشرة نزل شوبير، على صفحته الرسمية بموقع الفيس بوك" انتهت علاقتي تماما بقناة النيل الرياضية وبالاستديو التحليلي"

9ab8d268-7c56-4111-83f5-e12c659187a2

الطرف التاني المعلق أحمد الطيب، عمل مداخلة هاتفية لبرنامج "ورقة وقلم" على قناة النهار ووجه رسالة لشوبير قائًلا:" ليس لك الحق في إنتقاد زميل في نفس القناة على الهواء، ولو في حاجة من وجهة نظرك سلبية قدم شكوى لإدارة القناة.. ثم أنت راضي أو مش راضي دي حاجة ماتخصكش أنت موظف في القناة أوعى تفتكر أن على رأسك ريشة".

الخناقة

في حلقة امبارح من برنامج العاشرة مساءًا، شوبير: انا مراتي بنت رجل أعمال، وبنتي خريجة إعلام وبتشتغل معايا مخرجة  بتاخد مرتب كبير، وبنتي التانية متجوزة رجل أعمال .. يعني مراتي وبنتي يصرفوا على قطر وإللي في قطر .. أنا أصرف على قطر وإللي في قطر".

الطيب: ..... "سكوت معلقش"

شوبير: أنا زي السمك الماية بتاعتي هي مصر

الطيب: كدب

شوبير: اسكت بدل ما اديك بالبتاعة ديه في وشك

وائل الابراشي: لا سجلها طيب سجلها .. والله يا جماعة مافي حد هيتفق معانا كده الناس هتقول ايه.. سيبو يقول كدب .. انت برده بتتهمه بالكدب" الكلام موجه لشوبير.

شوبير: لما يجيب سيرة زوجتي وأبنائي يبقي لأ يسكوت هو خالص.

الطيب: شوف هو جاب سيرة الزوجة والابناء وانا صامت .. ليه

طبعا في مقاطعات كتير.. شوبير بيتكلم الطيب: استني لحظة.. شوبير: اسكت انت

وحصلت الخناقة، شوبير يرش مايه على الطيب والباقية تأتي. https://www.youtube.com/watch?v=ZX1VmXcPMKA

ضي جمال

ضي جمال

صحفية متخصصة في ملف المرأة والأدب والثقافة