رئيس التحرير أحمد متولي
 طلاب بالثانوية يطلقون حملة #متضامن_مع_الشافعى.. تعرف على قصته

طلاب بالثانوية يطلقون حملة #متضامن_مع_الشافعى.. تعرف على قصته

دشن عدد من طلاب وصفحات الثانوية العامة حملة عن طريق هاشتاج #متضامن_مع_الشافعى، تضامنا مع أحد الطلاب بمحافظة الإسكندرية نشر على صفحته أنه تعرض للظلم أثناء الامتحانات لاتهامه بتسريبها.

وقال الطالب –بحسب ما نشر على الهاشتاج- أن أثناء دخوله امتحان التفاضل الأحد الموافق 19 يونيو بمدرسة الفاروق عمر التابعة لإدارة السادات محافظة الإسكندرية، طلب منه أفراد الأمن أثناء التفتيش إرجاع هاتفه المحمول، مضيفا «قالولي اتصرف فيه روح وديه أي حته وتعالىن والساعة كانت 9 المهم من هنا لهنا قالولي خلاص اقفلوا وحطه في جيبك».

وأضاف أنه عقب دخوله اللجنة تفاجأ بدخول أفراد الأمن اللجنة الموجود بها، واتهموه بتصوير الامتحانات وتسريبها، مؤكدا أنهم عندما أخذوا منه الهاتف كان مغلاقا بحسب ما طلبوا منه أثناء التفتيش.

واستكمل « قالولي جالنا إنذار من الوزارة أن فيه موبايل في المدرسة في اللجنة دي اللي هو انت، وصورت الامتحان ونزلتوا، قولتلهم والله ماحصل، وتحت قالولي روح اتصرف فيه ومكنش في وقت وبعد كدا قالولي اطلع بيه مقفول، قالولي محصلش».

وبحسب رواية الطالب المتداولة فإنه تم تحرير محضر غش، مدون به أنه تم ضبطه أثناء تصوير ورقة الامتحان، وأجبروني على الإمضاء على المحضر تحد تهديد «ده في مصلحتك عشان مش كل الامتحانت تتلغي».

وأوضح «المهم مضيت ومكنش باقي غير نص ساعة والوقت ضاع ومعرفتش أحل حاجة، خلصت الامتحان ونزلت للراجل اللي قاللي ادخل بالموبايل، بقوله مش حضرتك قولتلي ادخل بالموبايل بس مقفول ممكن تيجي تقولهم كدا، قاللي وانا أروح في داهية بسببك الكلام دا محصلش».

وأشار الطالب إلى أنه تم تحريز الهاتف الخاص به وقام أفراد الأمن بطرده خارج المدرسة عقب مطالبته باسترداد الهاتف، موضحا «لقيت كل القنوات والمواقع ناشره الموضوع إني بسرب الامتحانات، وبعد كده وصل لوالدي فاكس من الوزارة بعتته لإدارة السادات إنه هيتم إلغاء كل امتحاناتي وعيتم حبسي وتغريمي ومش عارف أعمل إيه ولا اشتكي لمين؟».

1 2 3 4 5 7

عبدالله الشافعي

عبدالله الشافعي

صحفي مصري متخصص في الملف الطلابي بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام ومتابع لأخبار الأقاليم، مقيم في محافظة الجيزة.