رئيس التحرير أحمد متولي
 عايز تلحق الصيف؟.. اعرف أسعار القرى السياحية في الساحل

عايز تلحق الصيف؟.. اعرف أسعار القرى السياحية في الساحل

كتبت- مي مصطفى:

«الصيف ده طالعين الساحل».. عمرك قضيت مصيف في الساحل الشمالي سواء مع أهلك أو أصحابك؟ طب عايز تعرف إيه أقرب قرية ليك وأسعار تأجير الشاليهات كام؟ وعايز تعرف إيه الخدمات المميزة لكل قرية من القرى اللي بستمع عنها أو بتشوف إعلاناتها؟

في التقرير ده «شبابيك» بيقدملك دليل لقضاء أجازة مختلفة السنادي في الساحل الشمالي.

  • مراقيا

مراقيا

مراقيا من أقدم وأقرب القرى السياحية على طريق الساحل الشمالي الواصل بين الإسكندرية ومرسى مطروح، وتقع على بعد 51 كيلو متر من الإسكندرية، وتتوافر بها شاليهات وشقق فندقية مختلفة المساحات.

وتضم حمام سباحة كبير بخلاف حمام آخر مخصص للأطفال، بخلاف وقوعها على منطقة متميزة من شاطئ البحر، وبها سوق واحد كبير يضم ملاهي ومتجر وسينما صيفي، وعدد من المطاعم والكافيتريات.

وتبدأ أسعار الشقق للبيع في مراقيا من 300 ألف جنيه وهو سعر يعتبر قليل مقارنة بباقي قرى الساحل الشمالي، ومتوسط الإيجارت 350 جنيه في الليلة الواحدة.

  • رمسيس

تقع قرية رمسيس بالكيلو 45 طريق الإسكندرية/ مطروح، بالقرب من قرية الدبلوماسيين، وتتميز بمساحات خضراء واسعة ومركز طبي وصيدلية وسنترال ومركز إطفاء ومنطقة ترفيهية للأطفال.

ويصل سعر الشقة في القرية إلى 450 ألف جنيه، وتبدأ أسعار الإيجارات من 300 جنيه في الليلة الواحدة.

  • مارينا

Marina_egypt_haddara

تنقسم مارينا إلى 7 قرى مُختلفة ومتتابعة، وتقع على أول طريق العلمين/ الساحل الشمالي، وهي مقسمة لشاليهات وشقق وفنادق على أعلى مستوى، بخلاف شواطئ خاصة مثل «لا بلاج» و«لافام» و«تشيكيتا»، والبحيرة الدائرية، ونادي للسيارات، ونادي لليخوت وهو يعتبر أكبر ميناء لليخوت في مصر، بخلاف المراكز التجارية والمطاعم.

وتتميز مارينا بوجود أنشطة ترفيهية للشباب مثل السينما وملاعب كرة الصابون وصالات البلياردو، وملاهي للأطفال، فضلا عن اشتمالها على فنادق سياحية مثل فندق منتجع بورتو مارينا.

وتبدأ أسعار شاليهات للبيع في مارينا من: 300 ألف جنيه وصولا إلى 600 ألف جنيه، أما أسعارالايجارات فتبدأ من 1400 جنيه في الليلة الواحدة.

  • عايدة

10244258

تقع بالكيلو 77 طريق الإسكندرية/ مطروح؛ بالقرب من زهران مول ومارينا، وتضم فيلل وشاليهات وشقق فندقية، وتمتاز بوجود عدد من حمامات السماحة بها، إضافة إلى بحيرة صناعية ومتجر كبير، إلا أنها لا تضم مراكز ترفيهية كباقي القرى.

وتُعد أسعار العقارت في قرية عايدة أقل من مثيلاتها،، حيث يكون متوسط سعر الشاليه: 350 ألف جنيه، ويبدأ سعر إيجار الشاليه في اليوم 300 جنيه فقط.

  • زمردة

villa_egypt_alsahel_alshamaly_052_20

تعتبر قرية زمردة اختيارا مكررا للأسر من الطبقة المتوسطة، حيث أنها تقع بالكيلو 53 طريق الإسكندرية/ مطروح، وتضم حمام سباحة للكبار وآخر للأطفال، بخلاف سوبر ماركت ومكتبة وملاعب وكافيتريا ومنطقة ترفيهية للأطفال.

وتتنوع العقارت في القرية ما بين شقق وشاليهات بأسعار تبدأ من: 500 ألف جنيه للشاليه؛ أما أسعار الإيجارات فتبدأ من: 250 جنيه يوميًا وهو يعتبر أقل سعر إيجار لشقة في الساحل الشمالي بالكامل.

  • مارسيليا

p89

ينقسم منتجع مرسيليا إلى قريتين (مرسيليا 1، ومرسيليا 2) ويقع بالكيلو 69 طريق الإسكندرية/ مطروح، أمام مارينا 7، وتضم 2 أكوا بارك و5 حمامات سباحة ومنطقة ترفيهية للأطفال وسينما، بخلاف وفندق وسوبر ماركت ومركز طبي للجيم والساونا، ومول تجاري.

وتتنوع العقارات في مارسيليا ما بين: فيلل وشاليهات. وتبدأ أسعار الشاليهات  من: 650 ألف جنيه، بينما يصل سعر التأجير في الليلة الواحدة إلى 800 جنيه.

  • بدر

تقع قرية بدر بالكيلو 82.5 طريق الإسكندرية/ مطروح، وتشمل شاليهات وشقق فندقية، وتضم حمام سباحة وسوبر ماركت ومنطقة ترفيهية للأطفال، بخلاف المساحات الخضراء.

وتبدأ أسعار الشاليهات فيها من 600 ألف جنيه، بينما تبدأ متوسط أسعار الإيجارات من 600 جنيه في الليلة الواحدة.

  • مراسى

474192_320498124677037_1942981162_o1

تقع في سيدي عبد الرحمن، الكيلو 129 طريق العلمين، وتمتاز بوجود شاطيء خاص بخلاف الشاطئ العام، وملعب جولف ومطاعم وكافيهات ومناطق ترفيهية بالإضافة إلى متجر كبير؛ كما يوجد أيضًا فنادق للزائرين والمُستأجرين بخلاف الشاليهات والفيلل.

وتبدأ أسعار الشاليهات في مراسى من 1.5 مليون جنيه، بينما تبدأ أسعار الايجارات من 3000 جنيه لليلة الواحدة.

  • كازابيانكا

تقع قرية كازابيانكا بالكيلو 70 طريق الإسكندرية/ مطروح، وتشمل 8 حمامات سباحة (وهناك حمامات سباحة مخصصة للسيدات) وسوق تجاري كبير، وسينما صيفية، ومطاعم وكافيتريات.

وتبدأ أسعار الشاليهات فيها من 800 ألف جنيه، بينما يبدأ سعر إيجار الشاليه من 500 جنيه في الليلة الواحدة.

  • جرين بيتش

تقع بالكيلو 89 طريق الإسكندرية/ مطروح، وتشمل شاليهات وشقق فندقية، وتضم حمام سباحة للكبار وآخر للأطفال، وألعاب مائية، وخدمات ترفيهية، وملاعب، وسوبر ماركت، وسوق كبير.

وتبدأ أسعار العقارات للبيع في جرين بيتش من 850 ألف جنيه، ومتوسط أسعار الإيجار في الليلة الواحدة 400 جنيه.

  • لافيستا

746ad7586ac06a627fdef68ee210f41d

تقع قرية لافيستا بالكيلو 170 طريق الإسكندرية/ مطروح، وهي مقسمة إلى شالهيات وفيلل، وتضم فندق كبير، ومول تجاري، وبحيرات صناعية، وحمامات سباحة، وأكوا بارك، وملعب جولف، بخلاف مساحات خضراء واسعة.

وتبدأ أسعار الشاليهات في «لافيستا» من 2 مليون جنيه، والإيجار من 800 جنيه.

  • سواني

تعتبر قرية سواني من أشهر القرى السياحية الواقعة بمنطقة سيدي عبد الرحمن، وتحديدا بالكيلو 179، وتضم شاطئ خاص بالسيدات، وحمام سباحة خاص بهن، بخلاف الشواطئ والحمامات المفتوحة، ومنطقة ترفيهية، ومنطقة خاصة للأطفال، ومطاعم وكافيهات، ومركز تجاري، وملاعب تنس، وكرة قدم، ومرسى خاص لليخوت، وفندق، وأكوا بارك، وميني جولف.

وتبدأ أسعار الشاليهات في قرية سواني من 900 ألف جنيه، بينما يبدأ سعر إيجار الشاليه في الليلة الواحدة من 900 جنيه.

  • مينا

تعتبر قرية مينا من أبعد القرى السياحية بطريق الساحل الشمالي، وتقع بالكيلو 201 ( خليج رأس الحكمة) من الإسكندرية، والكيلو 85 من مرسى مطروح، وتضم عددا من الفيلل والشاليهات.

وتضم قرية مينا نادي صحي وفندق سياحي و2حمام سباحة، ومحلات تجارية، وسبا، وساونا، وبار حمام سباحة، وكافيتريا، ويصل سعر الشالية فيها إلى مليون جنيه.

شبابيك

شبابيك

منصة إعلامية تخاطب شباب وطلاب مصر