رئيس التحرير أحمد متولي
 اتعلم الإنجليزي من «Adele» و«Madona» و«Frank Sinatra»

اتعلم الإنجليزي من «Adele» و«Madona» و«Frank Sinatra»

الإنجليزي عقدة عند معظمنا بس سبق وقالوا إن كل عقدة وليها حلال. وحلنا جبناه ليك في الموضوع ده اللي هتلاقي فيه مجموعة من المطربين اللي الـAccent أو النطق بتاعهم في أغانيهم واضح جدًا فهيبقى سهل عليك إنك تتعلم منهم الكلام باللغة الإنجليزية.

Adele

نتيجة بحث الصور عن ‪Adele ‬‏

أديل قدمت على مدار مسيرتها الفنية مجموعة من الألبومات الغنائية المتميزة وحصلت على عدة جوائز أشهرها جائزة الـ«جولدن جلوب» لأفضل أغنية أصلية. وتقدر تسمع لأديل أغاني: Hello، وSomeone like you، وSkyfall، وone and only.

وغيرها من الأغاني بس لازم تسمعها مع الـLyrics أو الكلمات بتاعتها عشان تسمع وتقرا الكلام وتتعلم النطق ودي حاجة أساسية لازم تمشي عليها مع باقي المطربين اللي هنتكلم عنهم.

Whitney Houston

نتيجة بحث الصور عن ‪Whitney Houston‬‏

و«يتني هيوستن» كانت عارضة أزياء وبعدين احترفت الغنا وكمان اتجهت للتمثيل وقدمت الفيلم الشهير «The Bodyguard» أو الحارس الخاص اللي حقق إيرادات 410 مليون دولار عالميًا. وفي الفيلم هتلاقي أغاني شهيرة زي I will always love you، I have nothing.

Frank Sinatra

نتيجة بحث الصور عن ‪frank sinatra‬‏

بدأت شهرة «سيناترا» في أواخر ثلاثينيات القرن الماضي مع فرقة «بيج باند» الشهيرة وكان عمل حفلة قبل كده في مصر، وأغاني «سيناترا» بيغلب عليها الطابع الكلاسيكي اللي هتلاقيه مثلًا في أغنية That’s life ،Come fly with me ،My way.

Celine Dion

نتيجة بحث الصور عن ‪celine dion‬‏

بدأت «ديون» الغناء في الثمانينات في فرنسا وكان أول ألبوم ليها باللغة الفرنسية أما في سنة 1990 أصدرت أول ألبوم لها باللغة الإنجليزية تحت عنوانUnison.

ومن أشهر أغانيها أغنية My Heart Will Go On من فيلم «تيتانك» واللي سجلتها سنة 1997. وسبق وأصدرت كمان أغنية فيلم ديزني «الجميلة والوحش».

Madonna

نتيجة بحث الصور عن ‪Madona‬‏

تعتبر واحدة من أنجح المغنيات في تاريخ المجتمع الأمريكي وأنتجت أول ألبوماتها الفردية سنة 1983 وبعدها عملت 3 ألبومات كمان احتلت بيهم قوائم «البيلبورد» لأكثر الألبومات مبيعاً في الولايات المتحدة، من أغانيها Live to hell، Hung up، 4 minutes.

Avril Lavigne

نتيجة بحث الصور عن ‪Avril Lavigne‬‏

أفريل لافين مغنية روك وبوب موسيقاها بيسودها النمط المتمرد اللي بيعبر عن المراهقين. وبتجيد «لافين» العزف على آلات مختلفة زي البيانو، والطبلة، والجيتار، ومن أغانيها: Complicated، I’m with you، what the hell.

Justin Bieber

نتيجة بحث الصور عن ‪Justin Bieber‬‏

بداية جستن بيبر في الغناء كانت عن طريق موقع يوتيوب وأول من ساعدة للوصول إلى النجومية هو المطرب «أشر». وقدم «جستن» مجموعة من الأغاني منها: I’ll show you، Baby، sorry، Boy friend، Never say never.

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»