رئيس التحرير أحمد متولي
 عايز تشتري كلب؟.. فيه حاجات لازم تعرفها الأول

عايز تشتري كلب؟.. فيه حاجات لازم تعرفها الأول

لو إنت من الناس اللي بتحب الكلاب جدًا، وبتفكر تشتري كلب، لكن مش عارف حاجة عن تربية الكلاب وأسعارها وأنواعها، في الموضوع ده هنعرفك على كل اللي يخص الكلاب من أول خطوة وهي شراه، لغاية سعر كشف الدكتور اللي هيباشر صحته لما تشتريه :) .

 
الأنواع  نتيجة بحث الصور عن أنواع الكلاب

اختيار نوع الكلب بيكون على حسب إنت جايبه ليه؟ يعني جايبه عشان يكون كلب حراسة ولا كلب تسلية اللي هو تربيه جوا بيتك وتلعب معاه.. ولا كلب تجارة، ودى من الأنواع اللي الناس بتشتريه عشان يجوزوه وبعدين يبيعوه.

لو إنت جايب الكلب عشان تربيه وتلعب معاه جوا البيت يبقى اختار كلب حجمه مناسب تقدر توفر ليه مكان في البيت وبرضو سعره مناسب وأسعار الكلاب بتبدأ من 500 جنيه. والكلب الجولدن والجريفون والشيواوا من أفضل أنواع الكلاب اللي ممكن تختار منها الكلب اللي إنت عايزه.

أما أفضل أنوع كلاب الحراسة، واللي غالبا في ناس بتاجر فيها فهي كلاب الروت وايلر، والدوبرمان، والراعي الالماني، والبول ماستيف.

الكلاب أوفياء إزاي؟.. شاهد الحقيقة في هذه الأفلام

أسئلة لازم تسألها في المحل 

كلب

لما تروح تشتري الكلب، لازم تسأل هو متعود ياكل إيه.. يعني بياكل «Dry food» اللي هو الأكل المجفف ولا أكل بيتي عادي؟.. وهل هو متطعم ولا لأ، وإيه التطعيمات اللي مفروض ياخدها وكل قد إيه ويروح يطعم فين؟.

وهل الكلب معاه رخصة وشهادة ميلاد ولا لأ ؟ وده عشان تتأكد من صحتها وإنها مش مهجنة، وكمان عشان تتأكد من الفصيلة بتاعتها.

الحفاظ على صحته

نتيجة بحث الصور عن الحفاظ على صحة الكلب

من أول ما تشتري الكلب فيه حاجات لازم تاخد بالك منها عشان تحافظ على صحته لأن فيه ناس لما بتشتري الكلب بيكون لسه صغير فمبتكونش عارفة تتعامل فبالتالي بيتعب وصحته بتدهور وبيموت.

ومن الحاجات اللي لازم تاخد بالك منها إنك متعرضش الكلب الصغير للهوا عشان ميجلوش برد في معدته، ومتأكلوش حاجة فيها عضم لأن برضه ده هيأثر على معدته، وتحافظ عليه من أي وقعة عشان عضمه بيكون لسة خفيف فهيكون عرضة إن يحصله كسر ما وطبعًا قبل كل ده لازم تطعمه عشان ميجيش ليه فيروس «البارفو» اللي لو جاله هيموته.

واعمل حسابك إنه لو  تعب جامد وإحتجت توديه للدكتور هيكون سعر الكشف بيبدأ من 100 جنيه.

الأكل 

نتيجة بحث الصور عن الحفاظ على صحة الكلب

أكل الكلب بيكون على حسب ما تعوده سواء «Dry food» أو أكل بيتي عادي.. طبعا من الأفضل إنك تعوده على الأكل البيتي لأنه هيكون أرخص بعكس الـ«Dry food» اللي بيكون سعره غالي.. بس ده ميمنعش إن كل فترة تحطله ياكل «Dry food» عشان ياخد الكالسيوم منه.

بالنسبة للأكل البيتي بقى فمعظم أكل الكلب بيكون فراخ، لحمة، شوربة، عيش، خضار، رز.

أما السمك، واللبن، والتونة فأي صنف منهم أكليه للكلب مرة واحدة بس في الأسبوع مش أكتر من كدة لأن كتر أكلهم بيوقع شعر الكلب.

الاستحمام 

نتيجة بحث الصور عن طريق استحمام الكلب

الكلب بياخد دوش في الحمام وتحط عليه شامبو وتنضفه ولما يخلص بتنشف جسمه وممكن بقى تبهجج الكلب بإنك تنشف شعره بالسيشوار :) وتلبسه لبس على ذوقك كدة.

نتيجة بحث الصور عن لبس الكلاب

 بيتعصب لما  نتيجة بحث الصور عن كلب عصبي

الكلب بيتعصب لما حد يمسكه من ديله، أو حد يؤذي صاحبه حتى لو بهزار، كمان بيتعصب لما يكون جعان وميتحطش ليه أكل طول اليوم، وبيتضايق كمان لما يحس بالوحدة ويكون عايز يتجوز وبيبتدي يعمل حركات هتعرف منها إنه عايز يتجوز فلازم في الوقت تدور ليه على عروسة :D .

بيفرح لما  نتيجة بحث الصور عن كلب عصبي

وبيفرح لما بتأكله وبتلعب معاه أي لعبة وكمان  لما بتخرجه وممكن كمان تخرجه من غير ما تمسكه بسلسلة بس لازم تكون مدربه على كدة إنه يمشي جمبك من غير سلسلة.

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»