اتهم طلاب بالفرقة الثانية كلية الفنون الجميلة جامعة الإسكندرية، أستاذ مادة التصميمات، بتسخيرهم لنظافة استديوهاتت وأتاليهات الكلية.

واشتكى الطلاب من رفض الدكتور عبدالحميد عبد الملك، تسلم المشروع قبل أن ينظف الطلاب الكلية، ودفعهم الأمر للتواصل مع أحد زملائهم الخريجين لعرض شكواهم عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل  «فيس بوك».

وحكى الطلاب أن الدكتور عبد الحميد عبد المالك، طلب منهم تسليم المشروع يوم الجمعة، وتحمل الطلاب المغتربين عناء السفر الى الكلية، ومع ذلك تجاهلهم وتحدث إلى طلاب التعليم المفتوح.

وأوضح الطلاب: «المشروع ده من أول الترم تعديلات ومصاريف كتير جدا.. والجمعة اللي هو المفروض إجازة رسمية للدولة دكتور عبد الحميد نزل طلبة سنة تانية من بيوتهم ونزل المغتربين وخلاهم يسافروا اسكندرية عشان يسلموا المشروع. المفروض التسليم الساعة ١١، دكتور عبد الحميد قرر يتجاهل طلبة سنة تانية وفضّل إنه يشوف شغله مع طلبة التعليم المفتوح وطبعا التوتر والزهق والقرف بيزيدوا مع كل لحظة وأخيرا جه معاد التسليم، الدكتور قالهم مش هستلم منكم غير لما تنضفوا الكلية!».

وتابع الطلاب أنهم نظفوا «الأتيليهات» حتى لا تضيع عليهم درجات المشروع «اللي دفعوا فيه دم قلبهم»، ورد عليهم الدكتور عبد الحميد عبد المالك بأنه لن يتسلم المشروعات إلا يوم السبت الساعة ٨ صباحا.

واستاء الطلاب من طريقة تعامل أستاذ المادة معهم، والتهديد بالحرمان من المشروع، مطالبين بحل ضروري من إدارة الجامعة أو وزارة التعليم العالي.



0
0
0
0
0
0
0