رئيس التحرير أحمد متولي
 تريند ده هاني يجتاح مواقع التواصل الاجتماعي في مصر.. فما قصته؟

تريند ده هاني يجتاح مواقع التواصل الاجتماعي في مصر.. فما قصته؟

 «ده هاني» جملة واحدة مكونة من كلمتين اجتاحت مواقع التواصل الاجتماعي في مصر وصارت حديث الشارع خلال ساعات قليلة بعد تداول مشهد من مسلسل مصري أثار جدلا حول الانفتاح في العلاقات الأسرية.

تريند ده هاني

تحول مسلسل هذا المساء من بطولة النجم الأردني إياد نصار لـ «تريند» مصر بصورة لم يحققها مع عرضه بسبب مشهد يحتوي تصرفا غريب على العادات والتقاليد المصرية التي ترفض العلاقات بين المرأة المتزوجة ورجل آخر حتى ولو على سبيل الصداقة.

المشهد المثير للجدل والذي لا تجاوز مدته دقيقة يبدأ بدخول أكرم «إياد نصار» لمنزله فيجد زوجته نائلة «أروى جودة» تنزل من الطابق الأعلى برفقة هاني «محمد سليمان».

يبدأ أكرم الحديث بالسؤال «انت بتعمل إيه فوق»، لتتدخل نائلة قائلة «انت بتعمل إيه يا أكرم» فلا يلتفت لها ويكرر السؤال على هاني، والذي يرد «في إيه يا أكرم أنا مش عارف انت عايز ايه بالظبط».

تتدخل نائلة ثانية لتوبخ زوجها قائلة «أكرم انت اتجننت ولا إيه»، فيكرر أكرم السؤال للمرة الثالثة «انت معاها بتعمل ايه فوق؟» فيرد هاني «لا انت اتجننب بجد كنت بنيم آدم في أوضة تلا يا أكرم».

تثور نائلة على أكرم قائلة «بس يا أكرم في إيه انت اعصابك تعبانة لدرجة انك مش عارف انت بتتكلم مع مين وبتقوله إيه!» ليرد: «انتي عايزاني اشوف راجل نازل مع مراتي من اوضة نومي واقف ساكت»، فترفع صوتها عليه «انت مش سامع نفسك بتقول إيه.. انت عارف ده مين ده هاني».

وتتابع: «هاني دخل البيت ده قبل ما انت تدخله.. انا لو في حاجة بيني وبين هاني مش هتعرفها.. أكرم انت بجد مش شايف نفسك.. انت فعلا محتاج تفضل عند مامتك لحد ما تعرف انت بتعمل ايه وبتقول ايه.. ارجع بيت مامتك».

انتفاضة ضد هاني ونائلة

وسادت موجة سخرية كبيرة للغاية مواقع التواصل الاجتماعي من خلال تعليقات وصور ساخرة تنتقد سياق المشهد من جهة وتعامل الزوج من جهة أخرى.

​​​​​​​

 

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة