رئيس التحرير أحمد متولي
 رسالة أمل فؤاد التي أثارت الشكوك حول وفاتها.. عبرة وعظة

رسالة أمل فؤاد التي أثارت الشكوك حول وفاتها.. عبرة وعظة

أمل فؤاد فتاة أثارت حالة من الجدل الواسعة بين المواطنين بسبب الرسالة التي تركتها قبل وفاتها، فقد كانت تستشعر لحظة اقترابها من الموت أو ربما تكون قد تنوي التخلص من حياتها.

ضجت مواقع التواصل الاجتماعي برسالة أمل فؤاد التي لخصت المعاناة التي عاشتها خلال الفترة الأخيرة، حيث لم تتمكن التغلب عليها لتتدهور حالتها النفسية والصحية على السواء.

قصة أمل فؤاد

قبل أيام من وفاتها، حرصت أمل كتابة كل ما تشعر به من خيبة أمل ليكون عبر وعظة للجميع، مطالبة إحدى صديقاتها بنشر رسالتها عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي بعد وفاتها.

كتبت أمل فؤاد في رسالتها قائلة: «اعذرو كلامي الملغبط بس انتو مش متخيلين كم الوجع اللي جوايا بس خلاص هينتهي خلال لحظات.. شكرا لكل حد وقف معايا ودعمني ولو بكلمه واللي هما اصلا يتعدو على الصوابع».

وتابعت حديثها: «للاسف للاسف مش مسامحة اي حد كان ف ايدة مساعدة ودعم ليا ومقدمهاش ولاي حد رمي كلمة توجع ومحسبش تاثيرها عليها».

أردفت قائلة: «زي الست اللي ام حبيبي وجوزى اللي كل ماتشوفني تجرح فيا واني كبرت ف السن ولازم اخلف (هو انت مبتخلفيش ليه,, انت كبرتي ياامل..الراجل يخلف في اي وقت لكن انت كبرتي وعديتي 30,, هو انت علي طول تعبانة كدة) من غير ماتعرف تاثير الكلام علي اللي قدامها.. ومش هي بس كتير بيرمو كلام يوجع من غير حساب».

واستكملت حديثها: «انا استنفذت كل طاقتي وحاسه بانعدام القيمه واني لا عارفة اقدم حاجه لنفسي ولا لغيري مفيش عرف يفهمني بجد ولا يحس بيا حقيقي..كان نفسي انجح واتبسط واعيش حياتي زى منا عايزة مش زي ما عمرو عايز ولا الناس ولا اهلي ولا زى اي حد شايف انه من حقة اعيش حياتي علي مزاجه هو للاسف ملاقتش اللي كنت استحقة ومنتظراة من اللي حواليا بس تمام».

ووجهت رسالة عامة، قائلة: «رجاء ادعمو بعض وحبو بعض وبلاش تستغلو ضعف بعضكو افهمو ان الحياة اتفهه من كل الحاسبات والافكار .. اتبسطو وابسطو اللي حواليكو علي اد ما تقدروا».

​​​​​​​

منة حسام

منة حسام

صحفية مصرية تهتم بالفن والسينما والمنوعات، درست الإعلام بجامعة حلوان.