رئيس التحرير أحمد متولي
 هل يوجد عطل أم التحديث الجديد للفيس بوك؟ مغردون يطالبون بحل مشكلة الأبديت

هل يوجد عطل أم التحديث الجديد للفيس بوك؟ مغردون يطالبون بحل مشكلة الأبديت

 اشتعلت مواقع التواصل الاجتماعي على الإنترنت بالعديد من الوسوم التي تتحدث عن عطل فيس بوك، واستاء البعض من التحديث الجديد، فيما تهكم آخرون وشاركوا التغريدات والمنشورات الساخرة.

التحديث الجديد للفيس

وشهد موقع التواصل الاجتماعي أكثر من هاشتاج وتصدر التحديث الجديد للفيس بوك التدوينات، في الوقت الذي لم تصدر فيه إدارة الموقع أية بيانات تعزي فيها هذا العطل إلى سبب ما، أو حتى موعد حل المشكلة أو كيفية تخطيها من قبل المستخدمين، إلا أن البعض روج إلى أن طلبات الصداقة يتم إرسالها تلقائيًا إلى الأشخاص الذين قمت بالدخول على صفحاتهم أو «مراقبتهم».

ومن بين المنشورات التي تصدرت هاشتاج الأبديت الجديد: المهم دلوقت حد بعت لي أدد ولاقيته حذفه، دخلت اشوف مين لاقيتني بعتله أدد وروحت حذفته، هو دخل يشوف مين بعتله راح بعتلي تاني.. بخصوص الأبديت الجديد وكدا».

ومن بين المنشورات أيضًا: «انا بعد الأبديت الجديد وانا بحلف إن مش هدخل أكونت حد تاني» وكتبت أخرى: «لو ‏متخانقة مع حد وبقى لك سنة شايلاها من الفريندز وداخلة تبصي على بروفايلها عادي الفيسبوك بعد الأبديت الجديد: خيركم من يبدأ بالصلح».

الأبديت الجديد

وعلى موقع التغريدات القصيرة دشنت العديد من الوسوم، من بينها «حوار الأد»، «التحديث الجديد» وغيرها، وشاركت مدونة في إحداها قائلة: «يعني هو خلاص كلكوا حصل معاكم حوار الادد ده إلا انا؟؟»، وكتب آخر: فهمت حوار الادد خلاص.. مارك طلع صايع، يا جدع انت اتحرك ابعت أدد، ادخل ماسنجر خد خطوة بدل ما انت قاعد كده».

وغرد أحد المدونين: «حوار الأد.. لما حد يبعت لك طلب صداقة.. إيه حب ولا مراقبة» وكتب آخر: «أخويا مش مصدق حوار الادد وقعد يقول لي حعملك أن فريند وجرب وقاعد دلوقت بيتحايل عليا أقبل الأدد.

هل يوجد عطل في الفيس بوك اليوم؟

وبعض التغريدات تساءلت هل يوجد عطل في الفيس بوك اليوم؟ إلا أن إدارة الموقع لم تصدر أية بيانات توضح حقيقة المشكلة التي بدأت منذ الساعة 7 من مساء أمس الخميس 11 مايو 2023، واستمرت حتى الآن، على نطاق عالمي وليس في مصر فقط.

ومن المتوقع أن يصدر فيس بوك بيانًا يوضح فيه هل هناك عطل أم أن التحديث الجديد للفيس بوك هو ما تسبب في هذه الأزمة وأرسل طلبات صداقة لأشخاص دون إرادة أصحاب الحسابات.

حل مشكلة الفيس بوك

وعلى جانب آخر، شارك مدونون خبراتهم مع متابعيهم من خلال عرض خطوات حل مشكلة الفيس بوك واستعراض كيفية إلغاء طلبات الصداقة المرسلة، حيث كتب أحدهم: خدوا الجديد بقى عشان في ناس الأبديت معاهم قلب بهبل وبقى لو عملوا لايك أو كومنت بيتبعت ريكويست .. مبدئيًا كده نتفق على كام حاجة.. ».

وأضاف: «لمدة ٤٨ ساعة قابلة للزيادة محدش مسؤول على ريكويست، محدش يقبل ريكويست غير بعدها عشان ندي فرصة لبعض نمسح لربما الموضوع غلطة، لو عدى على ريكويست ٤٨ ساعة ده مش غلطة، في ناس هتخش تبعت أصلاً عادي مش هتستنى الغلطة تشتغل معاهم».

واختتم: «في الآخر بقى اللي عايز يمسح الريكويست اللي بيتبعت بالغلط بيدخل على الفريند ريكويست.. يختار see all وبعدين يدوس على الثلاث نقط اللي على اليمين، هيظهر له اختيار see sent request يدوس عليها ويشوف لو باعت حاجة بالغلط».

​​​​​​​

شيماء عثمان

شيماء عثمان

صحفية مصرية من محافظة الإسكندرية، عملت مراسلة للعديد من المواقع والصحف المحلية