رئيس التحرير أحمد متولي
 نجيب ساويرس يشكو من بطء الإنترنت في مصر ورد عاجل من فودافون وأورنج واتصالات

نجيب ساويرس يشكو من بطء الإنترنت في مصر ورد عاجل من فودافون وأورنج واتصالات

وصلت شكاوى سرعات النت إلى رجل الأعمال المصري نجيب ساويرس الذي اشتكى من بطء الإنترنت في مصر، وعلى الفور تلقى رد عاجل من شركات فودافون، أورنج واتصالات فبماذا بررت شركات الاتصالات سوء الخدمة المقدمة؟

سرعة الإنترنت في مصر

في الساعة الأولى من صباح يوم الجمعة 6 أكتوبر 2023 كتب رجل الأعمال نجيب ساويرس منشورًا أعرب فيه عن استياءه من سرعة الإنترنت في مصر، ولاقى المنشور تفاعلاً كبيرًا من المتابعين الذين كان من بينهم شركات الاتصالات الثلاث.

وكتب نجيب ساويرس عبر صفحته الرسمية على موقع التغريدات إكس- تويتر سابقًا- تغريدة قال فيها: «قعدت اسأل نفسي ليه النت بطئ وما بيفتحش.. عرفت مش عايزينا نكلم بعض».

وعلى الرغم من أن شكوى نجيب ساويرس من سرعة الإنترنت لم يوجهها لأي من الشركات الثلاث، إلا أن جميعهم حرص على الرد بشكل سريع لحل المشكلة، وجاءت الردود كالتالي:

شركة فودافون

وردت شركة فودافون على المنشور المتعلق بخدمة الإنترنت في مصر قائلة: «أهلاً بك.. ممكن تجربة خطوات تنشيط الشبكة من خلال ضبط الشبكة بشكل يدوى.. اختيار أي شبكة غير فودافون واختيار فودافون وبعدين قفل التليفون وفتحه تاني وتجربة الخدمة وإبلاغنا بالنتيجة».

وأتبعت فودافون ردها بآخر كتبت فيه: «بنعتذر لك يا فندم وأكيد مش دي التجربة اللي نتمنى تكون قابلتها معانا، ممكن توضيح أكثر؟ مشكلة الشبكة بتواجهك في كل الأماكن ولا مكان محدد؟ و من إمتى؟ والمشكلة في رقمك فقط ولا أرقام فودافون في نفس المكان؟ وتأكد هيتم حل المشكلة في أسرع وقت».

​​​​​​​

شركة أورنج 

فيما جاء رد Orang على سوء خدمة إنترنت شبكة أورنج بقولها: «احنا هنا لمساعدتك و يهمنا الرد عليك، ممكن توضيح الرقم والتفاصيل من خلال الرسائل ده للمراجعة بشكل أفضل».

شركة اتصالات

وكتبت شركة اتصالات عن ضعف الإنترنت لديها: «مقدرين أي صعوبات وعشان نعرف نساعدك بشكل أفضل يرجي إرسال رقمك واستفسارك من خلال DM لسهولة المتابعة».

 

شيماء عثمان

شيماء عثمان

صحفية مصرية من محافظة الإسكندرية، عملت مراسلة للعديد من المواقع والصحف المحلية