رئيس التحرير أحمد متولي
 لعشاق أدب الجريمة.. استمتعوا بقراءة هذه الروايات

لعشاق أدب الجريمة.. استمتعوا بقراءة هذه الروايات

أدب الجريمة بيشد الواحد إنه يقرأه لأنه مكتوب بطريقة فيها روح الإثارة والغموض، وعشان كدة حبينا في الموضوع ده نجيب ليكوا بعض روايات أدب الجريمة لتستمتعوا بقراءتها مع «شبابيك» :)

الجريمة والعقاب

يطرح الأديب الروسي فيودور دوستويفسكي في الرواية ديه موضوع مهم جدًا وهو الجريمة وعلاقتها بالمشاكل الاجتماعية والاخلاقية من خلال قصة «رسكولينوف» الشاب الجامعي الموهوب اللي قام بقتل مربية عجوز وأختها.

اعرف دوافع «رسكولينوف» للقتل من هنا 

الجريمة النائمة

ذكريات جريمة قتل حصلت من زمان في دور أرضي غامض ومرعب داخل بيت جديد، وما بين الحدثين دول اللي بترصدهم لينا الكاتبة أجاثا كريستي، تعيش «غويندا» في حالة قلق وخوف، واللي عارفة أسرار خوفها ديه الأنسة «ماربل» فيا ترى أيه اللي هيحصل لـ «غويندا» في الدور الأرضي؟، وهل الدور الأرضي بيفكرها بالجريمة؟ هل فيه ربط؟

لو متشوق أنك تعرف من هنا 

راقصة الملهى

ملهى «ألغي مولان» بيشهد جريمة من الجرائم المثيرة لشك المحقق «ميغريه»، والجريمة هى أنه عثر على جثة رجل غريب في القبو بتاع الملهى وده بعد لما اتسرق منه محفظته وعلبة سجايره الذهبية واللي أثار شكوك المحقق أكتر وجود أثار أقدام لأشخاص في مكان الجريمة.

يا ترى مين قتله.. اعرف من جورج سيمنون كاتب الرواية هنا 

ضربة القدر

زوج صرخ بكل ما فيه من قوة وقال لزوجته بغضب إنه هيخونها مع أول امرأة هيشوفها وأول ما شاف المرأة دي كانت بداية طريقه للمشنقة. الرواية ديه لألفريد هيتشكوك. اعرفوا ليه المرأة دي كانت بدية طريقه لحبل المشنقة من هنا

شيفرة دافنتشي

يتم استدعاء عالم أمريكي اسمه الدكتور روبرت لانغدون وهو أستاذ علم الرموز الدينية في جامعة هارفارد على أثر جريمة قتل في متحف اللوفر لأحد القائمين على المتحف وبيكتشف «لانغدون» ألغاز تدل على وجود منظمة سرية مقدسة وكان من أحد أعضائها البارزين العالم مكتشف الجاذبية اسحاق نيوتن، والعالم الرسام ليوناردو دا فينشي.

ادخل جوا شيفرة دافنتشي من هنا 

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»