رئيس التحرير أحمد متولي
 هكذا بدّلت السينما لسان المصريين.. الدليل في 23 مثال

هكذا بدّلت السينما لسان المصريين.. الدليل في 23 مثال

فيه كلمات بقت جزء من قاموس حياتنا اليومية، والكلمات دي معظمها سمعناها في السينما أو المسرح ومن ساعة ما سمعناها وهى عششت في نفوخنا :D تعالوا بقى نقولها سوا :D . 

بعتني بكام يا عشري

الجملة دي قالها أحمد السقا في فيلم إبراهيم الأبيض بعد لما إكتشف خيانة عمرو واكد صاحب عمره ليه وإنه خد فلوس عشان يسلمه تسليم أهالي لمحمود عبد العزيز .

لا تجادل ولا تناقش يا أخ علي

عادل إمام وأحمد راتب في فيلم الإرهابي حصل بينهم حوار حاد شوية وراح أحمد راتب قطع حوار عادل وقاله الجملة الشهيرة لا .تجادل ولا تناقش يا أخ علي

أولة حبنا

طبعًا كلنا فاكرين شيرين وسمير غانم في مسرحية المتزوجون والحالة الكوميدية اللي كانت بينهم :D وقد إيه كانت شيرين متعايشة مع البيت اللي على قد حاله وبتعتبر الأولة اللي فيه هى أولة حبهم.

شكلك فاهم يا نصة

غبي منه فيه، من أكتر أدوار هاني رمزي عظمة. الكاركتر اللي كان عمله فيه كان يهلك من الضحك. وحواراته مع طلعت زكريا كانت مسخرة ومنها الحوار  اللي في الفيديو ده :D

أنا عايزة ورد يا ابراهيم

فعلًا أنا عاوزة يا إبراهيم :D . كلنا عايزين ورد مفيش مناسبة تعدي علينا أو لحظة حب ومنقولش الجملة دي بنفس طريقة يسرية لخالد صالح في فيلم أحلى الأوقات.

أنا يا عمي فنان بوهيمي يعمل ما يحلو له

 أحمد راتب راح يقابل فريد شوقي في فيلم "يارب ولد" عشان يخطب بنته وهو لابس أي حاجة ومش مستحمي وريحته فايحة وحجّته في كدة إنه فنان بوهيمي يعمل ما يحلو له :D

نهون نهين

أحمد مكي في فيلم لاتراجع ولا إستسلام كان مجنن ماجد الكدواني ومعصبه من كتر غبائه وسذاجته وإنه مش عارف حاجة والمشهد ده أكبر دليل لما الكدواني كان بيقوله يعمل حاجات على الكمبيوتر وهو مش عارف وكل شوية يقولوا نهين نهون.

أقولك فين ولا تزعلش

فؤاد المهندس قال الجملة ديه لسمير صبري في فيلم أخطر رجل في العالم وكان مش طايقه :D . الفيلم اللي كان فيه شوية مواقف كوميدية وكلنا فاكرينها لحد دلوقت.

ماحدش بياكلها بالساهل

فعلًا يا ريا محدش بياكلها بالساهل . قالتها نجمة إبراهيم في فيلم ريا وسكينة وهى ياعيني :D بتشتكي من الست اللي عضتها لما جت تخنقها وتموتها.

من النهارده مفيش حكومة أنا الحكومة

فيلم الجزيرة من الأفلام المهمة في تاريخ أحمد السقا وعمل فيها دويتو مع محمود ياسين وقال فيه جملته الشهيرة دي واللي قالها بعد لما قلبه مات. وبقى مليان جبروت واعتبر نفسه الكل في الكل ومشهده ده قد إيه بيفكرني بمحمود مرسي في فيلم شيء من الخوف.

احنا في زمن المسخ 

عادل إمام في المشهد ده مع هند صبري في فيلم عمارة يعقوبيان كان منهار من حال البلد والمجتمع وكل حاجة وطلع كل غضبه في جملة إحنا في زمن المسخ.

احنا في زمن النفخ

وجه تهامي في فيلم أنا بضيع يا وديع وقلد عادل إمام  بنفس المشهد بس بدل ما يقول إحنا في زمن المسخ قال إحنا في زمن النفخ.

نشنت يا فالح

إستيفان روستي خلانا نقول جملة نشنت يافالح بنفس طريقته في فيلم سمارة لما حد ضربه بالرصاص غلط وكان قاصده يضرب تحية كاريوكا.

لف وارجع تاني

علاء ولي الدين، كان عليه شوية جمل تفطس من الضحك ومنها فيلم الناظر الفيلم اللي كلنا حافظينه صمه وفاكرين طبعًا مشهد المذاكرة في المدرسة لما كان خارج من المدرسة وهو بيهتف ومتحمس وفجأة لف ودخل تاني المدرسة عشان ميموتش :D

اعمل نفسك ميت

الجملة ديه برضه فالها علاء في نفس الفيلم لما كان في بلطجية بيضربوه هو وأحمد حلمي فقالوا إعمل نفسك ميت عشان محدش يضربه . ولما زاد الضرب عليه زهق وراح قال برضه جملة هو كله ضرب ضرب مفيش شتيمة.

حازم حازم بسيوني بسيوني 

كريم عبد العزيز ومحمد لطفي أصحاب عمر أول ما شافوا بعض في فيلم الباشا تلميذ لقيناهم بيحيوا بعضهم بطريقة خلتنا فاكرينها لحد دلوقت :) وراح كريم قاله حازم حازم  ورد لطفي عليه بسيوني بسيوني :D

احنا هنا أسرة مع بعضينا

في نفس الفيلم برضه خالد الصاوي قال جملته الشهيرة إحنا هنا أسرة مع بعضينا لما كشف كريم على حقيقته إنه ظابط مش طالب وكان جاي يقبض عليه وعلى عصابته فراح كشفه قصاد الكلية وقاله الجملة ديه.

ايه اللى جاب القلعة جنب البحر

 محمد سعد في كل فيلم ليه بتطلع كدة بجمل تفضل فاكرها دايمًا ومن الجمل ديه إيه اللى جاب القلعة جنب البحر من فيلم اللمبي لما سافر برا ولقى حاجة شبه مبنى القلعة وجمبها بحر فإستغرب وراح قايل إيه اللي جاب القلعة جمب البحر. 
 

أنا محدش يتوقعني

مصطفى خاطر أبدع في دور عم شكشك في مسرح  مصر وطلعت منه كام جملة معلقة مع الناس كلها وهى أنا محدش يتوقعني اللي كان بيقولها لإبنه اللي فاكر إنه مش سامع حاجة من مصايبه اللي بيقولها.

أنت جاي تعزي ولا جاي تهزر؟ لا جاي أهزر

يحيي الفخراني عمل حاجة مكنتش متوقعة في فيلم الكيف كان راح يعزي وهو محشش :D ومن كتر ما هو مسطول قعد يضحك ووصل إن كل اللي في العزا يضحكوا :D .

إنجليزي ده يا مرسي 

ده بقى يونس شلبي في حوار من الحوارات البهججة :D مع سعيد صالح في مسرحية مدرسة المشاغبين اللي كان فيها فاكر كلام سعيد إنجليزي من كتر ما هو مش فاهمه وراح قاله إنجليزي ده يا مرسي.

من البيت للكباريه من الكباريه للبيت

​​​​​​​

مراته شغالة في كباريه وبالنسبة ليه محدش يمسها بكلمة لأنها بتشتغل شغل زي أي شغل ليه مواعيده وأجازاته وراح مزعق لفؤاد المهندس اللي حاسه بيشكك في سلوكها وراح قاله في مسرحية أنا وهو وهي ديه من البيت للكباريه ومن الكباريه للبيت :D

خطة في منتهى الذكاء 

في فيلم فاصل ونعود قال الجملة ديه محمد فراج الظابط  لأحمد راتب وكريم عبد العزيز وبيواجههم فيها بالخطة الذكية اللي إتعملت في ميت فيلم قبل كدة الحقيقة واللي كان عارفها كويس قوي بتفاصيلها سبحان الله :D وهى إن أحمد راتب  طلع رئيس عصابة وسلط ناس تخطف إبن كريم وتأذيه.

هل هناك غرض من تسويق هذه الكلمات المقتبسه وانتشارها؟

كاتب السيناريو هشام هلال بيأكد إن صناع الأفلام مبيقصدوش انهم يسوقوا جمل بعينها من أعمالهم بهدف إن الفيلم يتعرف وينتشر بين الناس أكتر.

وبيقول كمان: إن موضوع الانتشار بيجي من الآداء الصادق لشخصية الممثل، فبالتالي كلامه وصل للناس، وكمان بيحصل إن من كتر الإعلان عن مسلسل أو فيلم الناس بتلقط جمل معينة وبتفضل معلقة في ذهنها.

أستاذ علم الاجتماع طه أبو الحسن بيوضح إن السينما ممكن تأثر بالسلب أو الإيجاب على المجتمع وعشان كدة لازم كتاب السيناريو يحافظوا على الذوق العام للمجتمع، وينتقوا الألفاظ والمضطلحات كويس.

بمعنى إنهم يراعوا إن الكلام اللي بيكتبوه، بعض الناس ممكن تقول جمل منه في حياتها. والكلام ده بيكون فيه منه كلام لطيف على السمع وفيه كلام يخدش الذوق العام ومينفعش يكون السيناريو فيه كلام من النوع الأخير، لأنه بكدة بيأثر في السلوك العام للمجتمع  وبالتالي هيخلينا مجتمع فاشل بلا قيم ولا تقاليد.

رغدة جلال الدين

رغدة جلال الدين

صحفية مصرية تكتب في المجال الفني، إلى جانب كونها ممثلة ومغنية بفرقة «بهججة»