رئيس التحرير أحمد متولي
 أحمد موسى: «خلي بالك يا مصري العدو قاعد جنبك وفي وسطنا وبيتابعنا دلوقتي»

أحمد موسى: «خلي بالك يا مصري العدو قاعد جنبك وفي وسطنا وبيتابعنا دلوقتي»

وجه الإعلامي أحمد موسى، التحية لجيل قادة حرب أكتوبر على رأسهم الرئيس الراحل محمد أنور السادات بمناسبة اقتراب موعد احتفال المصريين بالذكرى ال46 لنصر أكتوبر.

وقال موسى خلال حلقته ببرنامج على مسئوليتي المذاع على قناة صدي البلد، مساء الثلاثاء، «القوات المسلحة هيا اللي كتبت التاريخ للبلد، بعد انتصار حرب أكتوبر»، موضحا أن الجيل الموجود الآن بالقوات المسلحة يعتبر امتداد للجيل الذي خاض حرب أكتوبر العظيم.

وأضاف مقدم برنامج على مسئوليتي، أن من اغتال الرئيس الراحل أنور السادات عناصر تنتمي لفكر الإخوان، وقرروا أن يغتالوه في يوم الانتصار من خلال الميلشات الخاصة بهم، ومازالوا يمارسون القتل ضد أفراد الجيش، مقدما التحية للرئيس السادات قائلا: «كل شبر في سيناء رجع لينا بفضل السادات، ودائما ما يتذكره التاريخ، وكل من شاركوا في هذا الانتصار، بحيي كل واحد فيهم».

وتابع موسى، «لا تنسى جيشك العظيم هو اللي بيحميك، وبيواجه التحديات اللي بيتعرض ليها الوطن، مرددا إحنا في حرب حقيقية ضد الإرهابيين والإخوان».

وأردف موسى، «النهاردة أبطال القوات المسلحة تخوض حرب ضد الارهاب، وخلي بالك يامصري العدو قاعد جنبك، وفي وسطينا وبيتابعنا دلوقتي، المعركة لم تتنتهى ومستمرة».

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011