رئيس التحرير أحمد متولي
 شاهد محامي يحمل مطواة ويلفق التهم للمواطنين ومطالب بشطبه من النقابة

شاهد محامي يحمل مطواة ويلفق التهم للمواطنين ومطالب بشطبه من النقابة

قال الإعلامي محمد الباز، إن هناك حملة تطالب بشطب المحامي أحمد البحقيري من نقابة المحامين، على خلفية اتهامه بالبلطجة بعد أن ظهر فى عدد من الفيديوهات يتباهى بأنه بلطجي ويحمل سلاحا.

وعرض الباز فيديو قال إنه للمحامي أحمد البحقيري، أثناء حديثه مع أحد الأشخاص جاء فيه: «ياعم أنا مش بيه،انا معايا مطواة بمشي بيها ومحدش يعرف يشلها أصلا، وبندقية خرطوش بالعربية، انا مضطر ألبس بدلة، ونخنوخ لو عاوز ييجي يحضر هنا اجبهولك حالا، وبعدين مش نخنوخ لوحده الفريق كله بتاعي».

كما ظهر في مقطع آخر قال خلاله « أنا محامي لقضايا المخدرات والسلاح والقتل ده شغلي، كل اللى بتعامل معاهم بيقولوا سعر الحشيش النهاردة هتباع بكام، أو انا هروح اقتل بعد أذنك وابقى الحقني بكرة فى المحكمة، وممكن أحبس أي حد».

وعلق المتحدث الرسمي لحملة ادعم نقابتك، المحامي عبدالمجيد جابر، على الفيديوهات قائلا: «مفيش محامي يتباهى بعلاقاته الإجرامية، ينفع يشتغل في العمل النقابي تاني».

وأضاف جابر خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي محمد الباز، ببرنامج 90 دقيقة، «لا يصح ان يصدر هذا الكلام من محامي مهني لأن لغته أشبه بالبلطجي، وأطالب بإحالته للتحقيق داخل النقابة، ولازم نتحرك علشان سمعة المحامين، مينفعش أي حد يقول علينا بلطجية».

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011