رئيس التحرير أحمد متولي
 السيسي: «ادوني 20 تريليون دولار وهخلي مصر عروسة»

السيسي: «ادوني 20 تريليون دولار وهخلي مصر عروسة»

علق الرئيس عبدالفتاح السيسي، على أنباء عقد مصالحة مع دولة قطر من دولة الخليج قائلا: «بنتكلم على لدينا 13 مطلب مصر اتكلمت فيها بمنتهى الموضوع مع السعودية والإمارات والبحرين طيب في جهود بتبذل لتحقيق النجاح».

وقال: «الجهود التي تبذل مش في ظل مش الشروط الـ 13 لا ديه عوامل لبناء علاقات حقيقة مستقر دون التداخل في شئون الغير».

وعلق الرئيس: « فين المهنية الموجودة لتناول قضايا تخص مصر مين يقدر ينفق  لى مصر وظروفها الاقتصادية الصعبة لبلد فيها 100 مليون مواطن طب انت بتنتقد علشان الاصلاح انا مستتعد اسمع والا بتنتقد علشان تخرب».

وتابع: «مفتكرش حد يقبل ده والرسالة هنا مش ليهم الرسالة للشعب المصري وللاعلاميين في مصر ديه معركة أنتم بتقودوها اذا كنتم مؤمنين بأمن مصر واستقرارها بغض النظر عن ردود فعل الاخرين أو تناولهم بقول 100 مليون علشان يبقى في إنفاق مناسب لهم انت بتتكلم على الاقل في ترليون دولار يعني 17 ترليون جنيه».

وأوضح: «احنا موازنتنا 1.7 نصهم أو أقل شوية خدمة دين وسلف عاوزين تحاسبو مصر على إنها تبقى زيكم لو مصر دخلها في سنة زي أي دولة بتهاجمنا عارف دخلنا يبقى كام 20 ترليون دولار في السنة ادوهالي مرة واحدة وانا اخلي مصر عروسة.. يا خسارة على الأمة اللى بتدمر نفسها وبتخرب بلادها بايديها يا خسارة ديه مش سياسة ده مش اعلام ده دمار ده مش مهنية خالص ده تأمر».

 

حسين السنوسي

حسين السنوسي

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، رئيس قسم الجامعة بموقع شبابيك، متابع لأخبار التعليم ومقيم بمحافظة الجيزة