رئيس التحرير أحمد متولي
 حقيقة محدش يفتح الفيس بكرة.. الموضوع طلع بجد ما السبب وإمتى موعده؟

حقيقة محدش يفتح الفيس بكرة.. الموضوع طلع بجد ما السبب وإمتى موعده؟

تحذيرات عديدة تداولها رواد موقع التواصل الاجتماعي على مدار الساعات الماضية يحذر المشاركون فيها من التعامل عليه في هذا اليوم، مشددين: محدش يفتح فيس بكرة.. الموضوع طلع بجد، فما هي حقيقته؟ 

محدش يفتح الفيس 

تداول العديد من رواد موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك» منذ أمس الأحد 4 سبتمبر 2022 تحذيرات عديدة محدش يفتح الفيس، واتسع نطاقها لتشمل الكثير من الصفحات، فيما يتساءل آخرون عن السبب وراء تلك التنبيهات المتكررة دون معرفة مصدرها.

وازدادت مخاوف بعض المستخدمين بشكل أكبر من استخدام صفحاتهم جراء الضرر الذي ربما يواجههم حال استعماله، مع تصدر عبارة محدش يفتح فيس، خاصة بعد تأكيد منشورات متعاقبة على إن الموضوع طلع بجد، دون معرفة حقيقة الأمر، إلا أن الحرص على بقائهم في منطقة الأمان جعلهم ينصاعون وراء ذلك عن عدم معرفة بصحة ما يسمعونه من عدمه.

والبعض الآخر تساءل مرارًا عن السبب من وراء التنبيهات المتكررة بـ عدم فتح الفيس بكرة، والمقصود بهذا الموعد هو اليوم الاثنين 5 سبتمبر 2022، دون أن يجدوا إجابة لتساؤلاتهم.

الموضوع طلع بجد

كتبت إحدى المشاركات في المنشور: يا جماعة محدش يفتح الفيس بكره عشان الموضوع طلع بجد، تعديل: على فكرة انا معرفش حاجة زيي زيكم، انا لقيت البوست ده قلت اشيره عندي، لاقيت الكل عنده فضول زيي بردو.

وكتبت أخرى: يا راجل.. يعنى ياجماعة محدش يفتح الفيس بكره الموضوع طلع بجد؟ ده إيه السكر ده؟

وشارك الكاتب والممثل المصري عبد الرحمن عادل بتدوينة قال فيها: يا جماعة محدش يفتح الفيس بكرا الموضوع طلع بجد، ورد على متابعيه بتعليق: مجموعة هكر هيستولوا على ميتا بكرة وهيعملوا أوبشن ان رسايلك الخاصة كلها هتنزل على صفحتك العامة وهنتفضح كلنا.

وكتب رابع: محدش يفتح الفيسبوك بكرة الموضوع طلع بجد يا جماعة، تحديث: عشان اللي بيسأل مختصر البوست بتاع ده طلع بجد محدش يفتح الفيس بكره.. هو بوست هزار كل حد منزل البوست ده بعد ما الناس تسأل كتير هييجي في الآخر يقول علشان انا مش فاتح بكرة، معلش ضيعت عليكم القلشة بقى.

حقيقة بوست محدش يفتح الفيس بكرة

وحقيقة بوست محدش يفتح الفيس بكرة لا تمت لما تم تداوله من اختراق حسابات فيس بوك بصلة، وإنما هو للسخرية، وشاركت فيه العديد من الصفحات لجذب العديد من التفاعلات والتساؤلات عن السبب.

ولم تصدر شركة ميتا أية تحذيرات أو أنباء عن اختراق حسابات المشاركين في منصاتها الاجتماعية.

​​​​​​​

شيماء عثمان

شيماء عثمان

صحفية مصرية من محافظة الإسكندرية، عملت مراسلة للعديد من المواقع والصحف المحلية