رئيس التحرير أحمد متولي
 سبب رفض مبارك دخول سجن طرة بعد الحكم بسجنه.. من أقنعه بالموافقة؟ (فيديو)

سبب رفض مبارك دخول سجن طرة بعد الحكم بسجنه.. من أقنعه بالموافقة؟ (فيديو)

حكى مساعد وزير الداخلية المصري الأسبق، محمد نجيب، تفاصيل الساعات الأولى لتواجد محمد حسني مبارك في سجن طرة بعد الحكم بسجنه.

مبارك رفض دخول السجن والداخلية حاولت إقناعه

قال نجيب في مقابلة مع قناة «العربية»: «بعد ما وصلت الطائرة، نزل قائد الحرس، وهو الضابط الوحيد غير الطيارين وأبلغني أن الرئيس يرفض النزول لأنه غاضب، وطلب مني الضابط أن أصعد إلى الطائرة لإقناعه، فاصطحبني مع، ودخلت عليه فسلمت وبدأت في محاولة إقناعه».

وأضاف نجيب: «قلت له يا ريس الحكم لسه له نقض وأنا هسألك سؤال بس وتجاوبني عليه بصراحة، قالي: خير: سألته: هو أنت عملت كل اللي عملته ده علشان يقولوا حسني مبارك عمل ولا علشان ربنا، قالي لا علشان خاطر ربنا، قلتله: خلاص يبقى سيب الأمر كله على ربنا وده قضاء ربنا، قال لي: لا مش هنزل».

وتابع: «مبارك قال: يعني عبدالمجيد محمود أنا اللي معينة نائب عام ويعمل فيا كده، وقال إنه يرفض النزول ودخول السجن لأنه تعرض للخيانة».

وواصل نجيب: «تحدثت مع وزير الداخلية، اللواء محمد إبراهيم، قال لي هات علاء وجمال، فرحت مع قائد الترحيلات، اللواء مصطفى عبدالفتاح، ومجموعة قتالية، وعندما أخبرتهما ثاروا وهاجوا: «كيف يتم جلب محمد حسني مبارك إلى هنا وهو أحد رجال القوات المسلحة؟».

وقال نجيب: « قلت لهم أنا جايبكم علشان الموضوع ميتطورش؛ لأن عبدالمجيد محمود أصدر أمر وطلع في التلفزيون، فلا يمكن حد يحرك التيار وبعدين هينزل، فانتو متصعدوش الموضوع».

وختم: «قالوا لي ممكن نتكلم في التليفون، فمن تليفوني اتصلوا بأحد الشخصيات وبعدين وافقوا يروحوا ليه، وأقنعوه بالنزول».

 

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011