رئيس التحرير أحمد متولي
 للبنات.. 6 أفكار مجنونة علشان تعترفيله «بحبك»

للبنات.. 6 أفكار مجنونة علشان تعترفيله «بحبك»

لما قلوبنا بتختار حد علشان تدقله، العقول بتتلغي تمامًا، وكل اللي بيبقى موجود قدامنا مشاعر لسه بتتعلم الحب من غير ما تكون عارفة هي ليه اختارت الشخص ده بالذات.

بس البنات مع أول رغبة للتعبير عن مشاعرها بتلاقي نفسها مصدومة بعادات بتقولها لأ لإنها «بنت». ولو جت الفرصة واعترفت البنت بحبها، بتلاقي الولد مصدوم، طب إيه أفضل طريقة للبنت علشان تقول كلمة بحبك؟ الإجابة هتعرفيها في التقرير ده.

خبير الصحة النفسية والعلاقات الأسرية الدكتور محمد هاني بيقول إن السبب الرئيسي لرفض مبادرات الحب من النساء يرجع إلى طبيعة الرجل الذي يشعر عند سماع كلمة أحبك بنهاية الحب، بعكس المرأة التي ترغب في الاستمتاع بأدق تفاصيل الحب.

ويضيف «هاني»: «اعتراف البنت بالحب مش جريمة المفروض نعاقبها عليها أو حتى حاجة تخلينا نغير وجهة نظرنا عنها، بس قبل ما تقولي بحبك لازم تكوني دارسة كويس الشخصية دي، وهل هو هيشوف اعترافك ده على أساس إنه ضعف، وهل هو من النوع اللي هيستغل الكلام علشان يتحكم فيكي».

وينصح كالآتي: «افتكري دائمًا إن نهاية الحب مش الاعتراف بيه، ولو حصل وأي حد منكم اعترف للتاني لازم تعرفي إيه الخطوة الجاية منه، لإن اللي هيحبك بجد هيكون عاوز يكمل مهما كانت ظروفه».

حاجات لازم تعمليها الأول

1362552775_shutterstock_130156457

قبل ما تفكري إنك تعترفي بمشاعرك، لازم تكوني مقتنعة كويس بالمشاعر دي، يعني مينفعش تعترفي لمجرد إن صاحبتك قالتلك كده، ولازم تقتنعي من جواكي إن زي ما هو عنده قلب، إنتي كمان عندك قلب وطالما الأسلوب في حدود الاحترام يبقى مهما كانت النتائج هتعدي أي حاجة.

  • التوقعات

لما تقرري إنك تلعبي لعبة الصراحة، لازم تقولي لنفسك إن احتمال كبير تكون مشاعرك مش حقيقية، وافتكري دائمًا إن الراحة اللي هتحسي بيها بعد كلامك هتقويكي أكثر وهتحسي إنك خلصتي من مشكلة كانت وجعاكي.

بس هنا لازم تعرفي حاجة مهمة، مش كل الولاد يتقالها كلمة «بحبك»، في نوعية لازم متعترفيش ليها بحاجة، ولو مش قادرة تبطلي تفكير قولي لنفسك حاجة واحدة إن اعترافك ليه بالحب، يا إما هيخليه يتسلى بمشاعرك أو هيقولك بصراحة إنه كان بيعاملك كصديقة.

  • الثقة

ثقتك في مشاعرك هتخليه يحترم كلامك، وده على العكس تمامًا من الكلام المهزوز اللي بيحسس اللي قدامك إنك مش مقتنعة بأي حاجة إنتي بتعمليها.

غير كده، لازم كمان تقولي لنفسك إن رفضه لمشاعرك مش معناه على الإطلاق إن في مشكلة عندك، ممكن يكون السبب إنه مرتبط، بيعاملك معاملة الأصحاب، أو لأي سبب تاني المهم إن المشكلة مش عندك حتى لو كان شكلك أو شخصيتك فيها مشكلة بالنسباله حاولي تصلحيها ليكي إنتي مش هو، أو تقبلي نفسك زي ما هي لإن العيب اللي فيكي ممكن حد غيره يشوفه ميزة مهمة.

ودلوقتي هنعرفك على أكثر 6 طرق مجنونة للاعتراف بحبك:

F201402121534384858152023

  • حاجة بيحبها

شوفي إيه اللي بيحبه يعني مثلًا ممكن يكون مجنون (كورة- أفلام- ألعاب فيديو- أكل.. )، وبعد ما تشتري الهدية اكتبي على الكارت كل اللي جواكي بس من غير ما توضحي اسمك، وخلي الكلام في أمارة معروفة عنك بحيث لما يقراه يعرف إن الكلام ده بتاعك إنتي وبس.

  • مقلب

ليه ما تفكريش تعملي فيه مقلب وسواء المقلب انتهى بهزار أو خناق، خليه يتفاجيء في آخر المقلب بكلمة «بحبك»، وبعدها امشي على طول من قدامه، سيبيله فرصة يفكر شوية في كلمتك.

ولو بيحبك هياخد وقت لحد ما يفوق من صدمة الموقف وبعدها هتلاقيه بيكلمك، ولو مبيحبكيش هتلاقي بعاده طال، المهم إن بعد الخطوة دي مينفعش تعملي أي خطوة تانية وياريت متسمعيش كلام أصحابك مهما قالوا.

  • شلة البنات

سواء كان عندك شلة بنات كلهم بتثقي فيهم أو حتى بنتين بس، خليهم يفيدوكي في الموضوع زي مثلًا إنهم يطلبوا منه مقابلة ضرورية بحجة إن في مشكلة عندك ولما يتقابلوا يوضحولوا إنهم ملاحظين مشاعرك ناحيته، في الوقت اللي مش عارفين حقيقة مشاعره هو.

في الوقت ده هو مش هينكر ولو بيحبك فعلًا هيقولهم، ولو ده مش حقيقي هيعترف بصراحة إنك مجرد صديقة.

  • لعبة السؤال

جربي تقوليله إن في واحدة صاحبتك معجبة بحد وعاوزه تقوله بس مش عارفة تجيبها إزاي؟ في الوقت ده يا إما هتلاقي رد فعله عنيف وهيقولك إن ده مينفعش وإنها هتقل في نظره.

أو هتلاقيه يقولك تعمل كذا مثلًا وده طبعًا بحسب كل شخصية لإن في ناس بتحب الصراحة والمباشرة، وده على العكس من غيرهم اللي بيكرهوا المباشرة في الحب.

  • بوست الفيس بوك

لما تعملي الفكرة دي، اوعي تخلي البوست عام، خليه ليكي إنتي وهو بس لإن رد فعله مش مضمون، ده غير إن التعلقيات اللي هتجي على البوست ممكن تخليه يبعد تمامًا، ده غير إن الارتباط بيحتاج من الطرفين الخصوصية.

  • ساوند

بدل ما تبعتي رسالة يقرأها وميكونش حاسس ولا سامع فيها نبرة صوتك وإحساسك، سجلي ساوند بأي طريقة تحبيها قولي فيه كل اللي حاسة بيه.

ولو حابه متجبيهاش بشكل مباشر، عبري عن مشاعرك في شكل حدوتة بتحكيها عن مشاعر بنت، وفي الآخر قوليله «هي دلوقتي بعد ما قالتله كل حاجة مش عارفة هيكون إيه رد فعله».

سوزان حسني

سوزان حسني

صحفية مهتمة بالكتابة في مجال العلاقات