رئيس جامعة الأزهر يكشف أسباب تأخير تسكين الطلاب بالمدن الجامعية

رئيس جامعة الأزهر يكشف أسباب تأخير تسكين الطلاب بالمدن الجامعية

كشف رئيس جامعة الأزهر، الدكتور إبراهيم الهدهد، عن أسباب تأخير تسكين طلاب وطالبات المدن الجامعية بالقاهرة، نافيا أن يكون من بينها عرض كشوف أسماء الطلاب على الجهات الأمنية.

وقال في الندوة التي نظمتها كلية الدراسات الإسلامية والعربية، اليوم الأحد، إن الأسباب تتلخص في عدم الانتهاء من أعمال الصيانة، موضحا «مبنبدأش صيانة إلا لما آخر طالب بيطلع من المدينة، وده بيكون في آخر شهر 9، وبعدها بنعمل مناقصة عشان نختار الشركة اللى هتعمل الصيانة، والكلام ده بياد مش أقل من شهر ونص، وهو ده اللي بيأخرنا».

وأضاف «السبب التاني إن تغذية المدن الجامعية في القاهرة وأسيوط بتكلفة 49 مليون جنيه، وإلى الآن لسه التغذية متوردتش ليهم، وقبل ما نسكن الطلاب لازم يكون عندنا تغذية كافية ليهم على الأقل لمدة أسبوع».

وكان إرجاء تسكين فرق النقل بالمدينة أثار غضب الطلاب ما دفعهم للضغط على إدارة المدينة من خلال مواقع التواصل الاجتماعي بالتهديد بالاضراب عن الدراسة.

وأعلنت الجامعة بدء تسكين الطلاب بمدن الأقاليم ابتداءا من الأحد المقبل، وتأجيل إعلان موعد بدء التسكين بمدينة الطلاب بالقاهرة.

رئيس جامعة الأزهر: الصراصير متغوّلة في المدينة وبنتعب عشان نطلعها

رئيس جامعة الأزهر: أنا الوحيد اللي يعرف مواعيد تسكين المدينة

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة