رئيس التحرير أحمد متولي
 هتجيب هدية فضة؟ اعرف أنواعها وأسعارها عشان تختار صح

هتجيب هدية فضة؟ اعرف أنواعها وأسعارها عشان تختار صح

تعتبر الفضة من الإكسسوارات الجذابة والثمينة، واللي بيحبها قطاع كبير من الشباب عموما والبنات بشكل خاص، لإن فيها أشكال كتير وأسعارها هادية، دا غير إنها بتستخدم في هدايا المناسبات وعيد الحب.

في التقرير ده «شبابيك» هيعرفك على أنواع الفضة واستخدامتها وأشكالها وأسعارها، والورش اللي بتعمل أشكال حسب اختيار الشخص، وغيه الأنسب لكل شكل من أشكال الإكسسوارات، وده بعد ما تواصلنا مع عدد من أصجاب محلات الفضة وورش التصنيع.


العيارات



الفضة زي الذهب منها عيارات مختلفة 1000، 925، 900، 800، 600 ، وكل نوع منهم ليه استخداماته وأسعاره، يعني عيار 100 بيتم استخدامه في تطعيم بعض أنواع الحليّ غالية الثمن، وعيار 600 بيستخدموه في اللحام باعتباره أقل قيمة، والباقي بيتم استخدامهم في تشكيل الخواتم والسلاسل وباقي الإكسسوارات.


أسعار الجرامات

بتختلف أسعار الفضة باختلاف عيارها، يعني مثلا عيار 1000 سعر الجرام منه حوالي 10 جنيه، أما عيار 925 فبيكون سعر الجرام 9 جنيه، وجرام العيار 900 يبلغ 8.5 جنيها، وجرام العيار 800 يبلغ 8 جنيهات، وأخيرا عيار 600 يبلغ 5 جنيهات فقط.

الأشكال وأسعارها
الإكسسوارات اللي بتتعمل من الفضة أشكالها كتير ومتنوعة زي السلاسل والخواتم والساعات والحلقان والأنسيالات والأساور والميداليات وغيرهم كتير.

وبعد ما تواصلنا مع العديد من أصحاب محلات إكسسوارات الضة وورش النحت، عرفنا إن الإقبال الأكبر بيكون على السلاسل اللي بيتم نحتها على اسم شخص معين، ودي بتعتبر أفضل هدية ممكن الراجل يقدمها لشريكة حياته.

السلاسل اللي بتتعمل باسماء الأشخاص بيكون سعرها ما بين 150 و 200 جنيه، وجه بيكون على حسب العيار والوزن والجرامات المستخدمة.

ولو عاوز كلمة معينة أو شكل محدد ومش لاقيه في محلات الإكسسوارات، تقدر تعمله في أي ورشة لصناعة الفضة، زي الورشة الموجوددة في 58 شارع دور القائد في الصاغة، في منطقة الحسين، وخلال يومين تقتدر تستلم السلسلة، إنما لو خاتم فبتستلمها بعد 10 أيام.


أما الميدالية الفضة، فتعد من أقيم الهدايا التي يمكن للفتاة تقديمها لشريكها، وخاصة إذا كانت مزخرفة ببعض الكلمات، أو الحروف، وغالبا يتم تصنيعها من الفضة عيار 800، ووزنها يتراوح مابين 15:18 جم، ولأنها تصنع خصيصا، فيبلغ سعر الجرام 20جنيها، وغالبا تحتاج من 20 :25 جم وفقا لمحمد حسن،مصمم إكسسوارت.

 

أما لو قررت تشتري خاتم مزخرف بالكلمات، فده بتكون تكلفته ما بين 150 و 250 جنيه، وبرضه بيكون تحديد السعر على حسب الوزن ونوع الفضة والعيار وعدد الجرامات المستخدمة في تصميمه، وبالنسبة للخاتم الخالي من الزخرفة فبيكون سعره ما بين 200 و 250 جنيه، وده بحسب ما قاله صاحب محل فضيات كنوز، وتقدر تشوف أشكال أكتر من هنا.

 

أما الخواتم والأنسيالات، فيقول عمر الختام، صاحب ورشة تصنيع الإكسسوارت الفضية، إنه يفضل شرائها جاهزة وتكون من الفضة الإيطالية أو التركية، لإن أشكالها كتير ومتوعة وجذابة، والجرام منها بيبدأ من 20 إلى 25 جنيه.

وأوضح أنه لو في حالة عمل الأنسيالات في الورشة فبيكون وزنها مترواح ما بين 10 إلى 15 جرام، وبتكون من الفضة المصري.

 

صورة لسلسلة من ورشة عمر الخيام


 

 


 


 

حسناء الشيمي

حسناء الشيمي

صحفية مصرية تهتم بالكتابة في ملف العلاقات واللايف ستايل