شاهد فرحة طلاب «اناكتس» جامعة القاهرة لحظة فوزهم بكأس العالم (فيديو)

فرحة كبيرة عبر عنها فريق طلاب «اناكتس» جامعة القاهرة، بعد فوزهم بكأس العالم في المبادرات الشبابية التابعة لمنظمة «اناكتس» العالمية.

وتعتبر منظمة «اناكتس» الطلابية أكبر منظمة طلابية على مستوى 35 دولة حول العالم، تهتم بمجالات ريادة الأعمال الاجتماعية وتحسين حياة الأفراد.

وتنافس طلاب «اناكتس» في الجامعات المصرية، وصعد فريق جامعة القاهرة للمنافسات النهائية على مستوى العالم، وتمكنوا من الفوز على 37 دولة أخرى.

مشروع طلاب جامعة القاهرة

وقال أحد أفراد الفريق، عدلي، إنهم أقاموا مشاريع فوط صحية خالية من البلاستيك ١٠٠٪ للسيدات في المناطق الفقيرة بالأرياف.

وأوضح في منشور على صفحته: «الفوط أرخص من اي بديل في السوق لانهم اصلا مش بيكون معاهم سعر الفوطة الي شركات زي P&G او غيرها بتبيعها بأننا جبنا ستات من نفس القري الفقيرة دي وعلمناهم يعملوها ويبيعوها و يسوقولها ويكسبو منها عشان يبقي مصدر دخل ليهم وكررنا الموضوع ده فأكتر من ٩ قري في مصر والسودان والبلاد الفقيرة في جنوب افريقيا وربطناهم ببعض، ده غير اننا من خلال مشروع تاني قدرنا نقلل النفايات الألكترونية في مصر ب ٨ طن في سنة واحدة».

وأضاف: «احنا في ايناكتوس جامعة القاهرة اشتغلنا اكتر من ٢٠ الف ساعة السنادي وسافرنا فوق ال ١٠ الاف كيلو جوه مصر عشان نقدر نأثر في حياة الناس دي، لو أنت من ايناكتس او من جامعة القاهرة لو حتي مصري خليك فخور ان ١٠٠ طالب من بلدك عملو ده».

حسين السنوسي

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، رئيس قسم الجامعة بموقع شبابيك، متابع لأخبار التعليم ومقيم بمحافظة الجيزة

ميكس ميديا