رئيس التحرير: أحمد متولي

عمرو أديب: «أول مرة أشوف السوشيال ميديا منورة بدعم مصر.. كنت غلطان وفاكر الناس مش فاهمة»

عمرو أديب: «أول مرة أشوف السوشيال ميديا منورة بدعم مصر.. كنت غلطان وفاكر الناس مش فاهمة»

وجه الإعلامي عمرو أديب، رسالة مديح إلي الشعب المصري، بالتزامن مع دعوات التظاهر يوم الجمعة القادم، قائلا: «أول مرة اشوف السوشيال ميديا منورة وبتدعم البلد».

وقال أديب خلال حلقته برنامج الحكاية المذاع على قناة mbc مصر، مساء الأربعاء: « بقول للشعب المصري محدش يخاف، انزلوا وروحوا شوفوا أقاربكم  واتفسحوا بجنينة الحيوانات».

وأضاف أديب: «كلنا بدأنا نشوف الكذب بيحصل ازاي، فيه حالة لا مبالاة ذكية بين المواطنين، وأنا غلطان اني مكنتش متخيل ان الناس فاهمين اللي بيحصل، كل واحد بياكل عيش في البلد دي عاوزها كويسة»، موضحا أن الدولة المصرية تواجه امتحان صعب ولابد من الوقوف بجانبها.

وكان الإعلامي عمرو أديب دعا جموع الشعب المصري إلي الخروج والتنزة بالشوارع والحدائق المنتزهات يوم الجمعة القادم، بالتزامن مع الدعوات التي تم ترويجها للخروج للتظاهر.

وعرض أديب خلال حلقته ببرنامح الحكاية على قناة mbc  مصر، مساء الثلاثاء، فيديو لمذيع في قناة الشرق يدعى أحمد عطوان، يزعم وجود رئيس المخابرات المصرية في الإمارات على الرغم من تواجده مع الرئيس في أمريكا.

وجاء في الفيديوالذي نشره أديب للمذيع عطوان: «الليلة حاسمة وهذه المعلومات حصرا مدير المخابرات عباس كامل، ومحمود السيسي، الآن في الإمارات وليسوا في مصر».

وعلق أديب على الفيديو قائلا: «انا كده خوفت، ياجدعان ده بيشتغل في قنوات الشاورما بتاعت الإخوان، فين وعي الشعب أوعوا تصدقوا الكلام ده».

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011

ميكس ميديا