نشأت الديهي لمحافظ الإسكندرية: «وحياة ولادك ينفع اللي بيحصل على الكورنيش» (فيديو)

دعا الإعلامي نشأت الديهي، محافظ الإسكندرية الدكتور عبد العزيز قنصوه، لتقديم استقالته فورا على خلفية رش سور الكورنيش من جانب مجهولين بزيت محركات.

وتسائل الديهي خلال حلقته ببرنامج بالورقة والقلم المذاع على قناة TEN مساء اليوم الأربعاء، «مين اللي عمل كده، ده منظر ده شكل، هل حد من الحي عمل كده، ولا إرهابي عاوز يشوه صورة الدولة؟».

ووجه مقدم برنامج بالورقة والقلم، اللوم على المحافظ قائلا: «ياسيادة المحافظ وحياة ولادك ده ينفع، ليه مزعل الناس وتشوه منظر الكورنيش كده ليه».  

وأضاف الديهي أنه يجب تفريغ الكاميرات القريبة من السور لمعرفة من المتسبب في تشوية السور التاريخي، مبينا  أن من فعل هذا مريض نفسي ويجب محاكمته حتى ولو كان تبع الحي أو المحافظة.

وتابع الديهي، «ولو ميعرفوش مين عمل كده لازم يتم محاكمة رئيس الحي والمحافظ بسبب الاهمال، عاوزين تمنعوا الناس تقعد على السور ليه».

وأردف الديهي: «بالمناسبة معرفش اسم المحافظ ايه ومش عاوز اعرف  ولو أنا المحافظ هقدم استقالتي».

وقام مجهولون بتشوية سور كورنيس الإسكندرية «العتيق» الذي يتعدى عمره 89 سنة من خلال رشه بـ«زيت محركات» أسود اللون، وذلك في المنطقة الواقعة ما بين محطة الرمل وحتى مسجد القائد إبراهيم، بالإضافة إلى المنطقة المقابلة لقلعة قايتباي بمنطقة بحري، ما تسبب في غضب واستياء للمواطنين.

عمر مصطفى

صحفي مصري

ميكس ميديا