هاشتاج #صوت_الهوا يتصدر «تويتر».. ومغردون: شوية وهنطير

هاشتاج #صوت_الهوا يتصدر «تويتر».. ومغردون: شوية وهنطير

مع استمرار حالة عدم الاستقرار بالأحوال التي تتعرض لها مصر منذ الأربعاء الماضي، ومع زيادة حركة الرياح فيما عرفت بـ "العاصفة"، دشن رواد مواقع التواصل الاجتماعي هاشتاج #صوت_الهوا، والذي  أصبح ضمن قائمة الأعلى تداولا في ساعات قليلة.

ومن خلال هاشتاج #صوت_الهوا، عبر المغردون عن مدى شدة الرياح ومن بين تغريداتهم «برق ورجرجة ازاز الشبابيك بتغسلني من جوااااا كدا والله....الجو قمر خالص يعني...وربنا يكون ف عون الناس ال مضطرة تتعامل معاه دايركت كدا الايام دي»، «صباح الخير، مع انى معرفتش انام من صوت الهوا المرعب دا».

وبينما يعبر البعض عن سعادتهم بهلول فصل الشتاء، ذهب بعض المغردين بتغريداتهم للتعبير عن مدى الخوف والرعب الذي يسببه صوت الهوا ومن تغريداتهم «ادعوا لنا والنبي يا جماعة الهوا رهيب صوته مرعب دا البيت بيتهز وصحينا من صوت الهوا.. دا العاصفة طلعت جد الجد مش هزار اطلاقا».

وذهب البعض بخياله لما هو أبعد من الخوف كوقوع بيته أو طيرانه من شدة الهواء «انا صاحي ع صوت الهوا وحاسس ان الشباك هيقع فوق دماغي»، «مش عارفه انام من صوت الهوا وحاسه انه شويه وهنطير»، «مع رزع الشبابيك اعد متخيل ان الازاز هيقع علي دماغي وانا نايم وتخيلات خزعبلية كده والبيت هيقع وحاجة زي الفل».

كما أعاد هذا الصوت ذكريات لمشاهد بعض الأفلام ومنها فيلم الشموع السوداء "صوت الهوا ورزع الشبابيك من شدته بيفكرنى بفيلم الشموع السوداء.. ومش عارفه ايه الرابط بين الهوا والفيلم دا.. بس الفيلم دا عظيم".

كما لم يخلو المشهد من أدعية بعض المغردين، والسخرية باستخدام لقطات من أفلام خاصة للفنان محمد هنيدي  «لما اكون نايم واسمع صوت الهوا المخيف دا !!".

وتتعرض جمهورية مصر العربية، منذ أيام، لموجة من الطقس السيء التى تضرب البلاد، حيث تسببت فى سقوط أمطار غزيرة وصلت إلى حد السيول ببعض المحافظات، وسط توقعات من هيئة الارصاد الجوية بموعد انتهاء حالة الطقس السيئ اليوم السبت.

​​​​​​​

شبابيك

شبابيك

منصة إعلامية تخاطب الشباب المصري