مرتضى منصور يعلن تطوعه للدفاع عن محمود البنا وشهيد التذكرة محمد عيد (فيديو)

أعلن رئيس نادي الزمالك مرتضى منصور استعداده للدفاع عن الطالب الراحل محمود البنا في القضية المتهم فيها محمد راجح بالقتل.

وطالب المحامين الموكلين للدفاع عن محمود البنا المعروف عنه وصف شهيد الشهامة، بإطلاعه على أوراق القضية والدخول فيها كمدعي بالحق المدني.

وشكر ذهاب وزير النقل الفريق كامل الوزير إلى أسرة فقيد قطار الإسكندرية أسوان محمد عيد.

وأعلن مرتضى منصور نيته التطوع مدعيا بالحق المدني للدفاع عن محمد عيد المعروف بشهيد التذكرة، بدون أي أجر.

من هو محمود البنا؟

محمود محمد سعيد البنا، 18 سنة، هو طالب بالصف الثالث الثانوي، كان يدرس بالقسم العلمي شعبة الرياضيات، وكان يحلم بالالتحاق بكلية الهندسة.

في وصف والده له يقول: «ابني معروف بأخلاقه الكويسة وعمره ما أذى حد بيحب أصحابه والناس بتحبه قوي ومطيع ومش بتاع مشاكل ومؤدب وبيصلي ومتفوق في دراسته».

الشهامة هي أحد الصفات التي اجتمع عليها المقربون من محمود البنا، فتقول والدته إن الأمر بدأ بعتاب منه لراجح بقول «مش رجولة إنك تعتدي على بنت».

من هو محمد عيد شهيد التذكرة؟

علق عبدالحميد محمد أحد أقارب ضحية قطار طنطا، على واقعة نشوب مشادة بين شابين وكمسري لامتناعهما عن دفع ثمن التذكرة، وإجبارهما على النزول من القطار وهو يمشي، مما أدي إلى وفاة أحدهما وبتر رجل الآخر.

وقال أحد أقارب محمد عيد الذى لقى مصرعه تحت أسفل عجلات القطار، «محمد ده راجل بسيط على أد حاله بيجيب الجنيه بالحلال، راجل جدع جدا وكل صحابه بيشهدوا بأخلاقه».

 وأضاف خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي أحمد موسى، ببرنامج على مسئوليتي، المذاع على قناة صدى البلد،مساء الإثنين: «محمد كان مقبل على الزواج، وبيكون نفسه، علشان عاوز يكون ليه أسرة، وكان بيحاول يروج المنتجات اليدوية اللي بيعملها في أي مكان ومن بينها القطار».

وتابع أحد أقارب محمد عيد، «محمد بيعمل شغله من فترة، وواخد الموضوع هواية بالنسبالة، والده متوفي، وليه اثنين من الإخوات ووالدته، ربنا يصربهم»، موضحا أنهم تلقوا الخبر من أصدقائه بالقطار، متسائلا: «ازاى اللى حصل، محصل يجبره على القفز من القطار علشان مش معاه تذكرة».

شبابيك

منصة إعلامية تخاطب شباب وطلاب مصر

ميكس ميديا