رئيس التحرير أحمد متولي
 ريهام سعيد ترد على مطالبة جورج قرداحي لـ«ضربها بالجزمة» (فيديو)

ريهام سعيد ترد على مطالبة جورج قرداحي لـ«ضربها بالجزمة» (فيديو)

وجهت الإعلامية ريهام سعيد، رسالة للإعلامي جورج قرداحي، قائلة: «أول حاجة جورج قرداحي، كل اللي أنت قولته أي كلام بتاع كنت بهزر وده برنامج هزار، مكنش هزار ولا حاجة هزروا على نفسكم، في آخر اللقاء قولت دي قليلة الأدب، ده مش هزار مفيش حدي بيهزر معاك يقول قليل الأدب».

وذكرت ريهام سعيد، في فيديو عبر صفحتها بموقع «انستجرام»: «أكيد ده مش هزار ولو هزارك كده يبقى أكيد خارج عن إطار الاحترام والأخلاق والنخوة والرجولة، وشوف حد تاني تهزر عليه».

لمشاهدة الفيديو اضغط هنا.

وأضافت:«في الآخر بيقول مش أنتم زعلانين منها، ما اللي يزعل هوا حر بس مفيش حد داس ليا على طرف ولا وجهلي إهانة، أنا أديتك أكبر من حجمك بقالك كتير محدش بيجيب سيرتك ولا فاكرك أصلًا بس الناس رجعت تفتكرك لما أنا رديت عليه، لما ابني قاعد يسمع إن أمه هتنضرب بالجزمة وجوزي، مش معقول تكون كبرت كده ومتبقاش عارف حاجة اسمها ثقافة الاختلاف».

وكانت قدر ردت الإعلامية ريهام سعيد على الإعلامي جورج قرداحي، بعدما هاجمها في أحد البرامج اللبنانية.

الأمر دفع ريهام سعيد لنشر فيديو، منذ عدة أيام قالت: «فوجئت برسالة من أحد متابعيها من المغرب، يطالبها بالرد على جورج قرداحي، وهي لم تكن تعلم على أي شيء سترد، بعدما اعتزلت الإعلام، إلا أنها شاهدت الفيديو لتفاجأ بالهجوم عليها».

يشار إلى أن جورج قرداحي تحدث خلال استضافته ببرنامج «Male» مع كارلا حداد، الشهر الماضي، عن إيقاف ريهام سعيد، قائلًا: «في مصر يستعملون تعبير حلو وهو (تستحق أن تضرب بالجزمة)، مطالبا بمنع ظهورها في الإعلام».

حسين السنوسي

حسين السنوسي

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، رئيس قسم الجامعة بموقع شبابيك، متابع لأخبار التعليم ومقيم بمحافظة الجيزة