رئيس التحرير أحمد متولي
 خالد أبو النجا يهاجم الشيخ الشعراوي: «مثال للجهل بالعلم»

خالد أبو النجا يهاجم الشيخ الشعراوي: «مثال للجهل بالعلم»

هاجم الممثل المصري المتواجد بالخارج، خالد أبو النجا، الشيخ محمد متولي الشعراوي، بعد أيام من الهجوم المتواصل من الجمهور على أسما شريف منير بسبب وصفها العالم الراحل بالتطرف.

وكمتب أبو النجا عبر حسابه على موقع التدوينات القصيرة «تويتر»: «الشعراوي مثال صارخ للجهل بالعلم، بل تباهى بعدم قراءته لغير القرآن! الوهابية في أبشع تجلياتها، #كفاية_عك».

ولم يختلف رد الفعل من قبل متابعيه كثيرا عما حدث مع أسما شريف منير، حيث ردوا الهجوم عليه وطالبوه باحترام الشيخ الشعراوي وعدم التباهي بالهجوم عليه.


وكانت الإعلامية وخبيرة التجميل أسما شريف منير، ابنة الفنان والممثل شريف منير، وصفت الشيخ الشعراوي بالتطرف.

وكتبت على صفحتها أنها «كانت تتابع دورس الشعراوي في صغرها لكنها تفاجأت بعدما كبرت أن دروسه مليئة بالتطرف».

وبعدما أثار الوصف غضبا على السوشيال ميديا سارعت بالاعتذار قائلة: «حصل بينى وبين شخص حوار اسأت فيه التعبير عن اللي عايزه أقوله و حساه، اتفهم فهم كلامى علي انى انتقد فضيلة الشيخ متولي الشعراوى انا بتكلم من غير ما بحسب كلامي و انا مقصدش باي حال من الاحوال اني اغلط أو يوصل كلامي بشكل غلط كده ، انا مش بقيم فضيلة الامام ، انا عموما عمري ما احب اغلط في حد..و انا باعتذر جدا جدا عشان لم استطع ان احسن التعبير واختيار الكلمات الصحيحة وده يمكن عشان لسه بتعلم و ده عن عدم ادراك انا لسه بتكلم علي طبيعتي زي اول يوم قررت اني اظهر علي السوشيل ميديا، بس دلوقتي لازم اخد بالي من كل كلمه بقولها عشان كل حاجه بتتحسب عاليا و ده جديد عليا ، و كل مافي الموضوع اني كنت بدور عن مرجع دينى و دروس دينية عشان افهم بشكل مبسط و عشان افهمه كنت محتاجه حاجه تناسب استيعابي ، و الشيخ الشعراوى أعمق من قدراتى لأني في حاجات فعلاً مفهمتهاش، وانا مبتدئة بحاول اتعلم و اقرب اكتر من ربنا، و عموما انا بعتذر فعلا عن ذلت لساني وكلمتى..و حقيقي انى اكن للشيخ الشعراوى كل احترام وتقدير رحمه الله وجزاه كل خير... و ربنا عالم نيتي ايه».

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة