رئيس التحرير أحمد متولي
 كلمات أغنية عود البطل لحسن شاكوش وعمر كمال بالفيديو

كلمات أغنية عود البطل لحسن شاكوش وعمر كمال بالفيديو

طرح مطرب المهرجانات حسن شاكوش وعمر كمال أغنيتهما الجديدة عود البطل، والتي نشراها بصورة رسمية عبر حسابات صناعها على موقع الفيديوهات الشهير «تويتر».

ونقدم لكم في السطور التالية كلمات أغنية عود البطل لحسن شاكوش وعمر كمال، وهو المهرجان الأول لهما بعد أزمة منع عدد من مطربي الأغاني الشعبية من إحياء الحفلات على خلفية الأغنية السابقة لهما «بنت الجيران».

كلمات أغنية عود البطل لحسن شاكوش وعمر كمال

ويقول حسن شاكوش وعمر كمال في أغنية عود البطل «شفتك قمر طالع وأحمر خدود فاقع عود البنات عالي شقلبلي أنا حالي يرخصلك

الغالي ياللي سحرتيني..

عود البطل ملفوف وأنا لسه ياما هشوف جايلك ومش مكسوف ما انتي قتلتيني.. واخداني على الهادي وجمالها مش عادي لما بتيجي قصادي بموت 200 مرة..

محبش غير هي وعايزها تعيش ليا الحب بالنيه عايزك وانتي حرة.. يا شاغلة أفكارى حسي بقى بناري يا أحلى بنات جاري يا فراولة الحتة..

عاوزك يا بنبونتى يا صاحبتي وبنتي علشان أشوفك انتي بعمل مليون خطة.. الضحكة دي حكاية سكر في كوباية وبقولك بهوايا حبك يكفيني..

شوفتك قمر طالع وأحمر خدود فاقع الجو لو ساقع حضنك يدفيني.. دي ملاك ومش إنسان أنا حضني ليكي أمان ياحباية رمان جيالي من

الفردوس..

أجمل ما تشوف العين انتي ومفيش تانيين مهرك ده لو ملايين أنا هوزنك بفلوس.. أحلي من الحلوين مفيش منك اتنين خلي قلبك يلين وهنبقي

عال العال..

من الدنيا أنا هاخدك اه من جمال خدك هو انتي مين قدك يا ماركة في الجمال.. جيالي جيالي مبتفارقيش بالي عايزك ام عيالي وتفضلي معايا

ياعلاج أوقات مرضي في القلب انتي نبضي.. أصرف كل قبضي وأجبلك بيه هدايا.. الضحكة دي حكاية سكر في كوباية وبقولك بهوايا حبك يكفيني».

 

حسن شاكوش وعمر كمال

ويشار إلى أن الأغنية الأخيرة لعمر كمال وحسن شاكوش والتي حملت اسم بنت الجيران تسببت في الكثير من الجدل بمصر خلال الفترة الأخيرة، حيث دفعت نقابة المهن الموسيقية إلى منع مطربي المهرجانات من الغناء.

وبررت النقابة قرارها بأن كلمات تلك الأغاني تهدد الذوق العام المصري وتخالف القيم المجتمعية، مستشهدة بمقطع من أغنية بنت الجيران يقول شاكوش فيه «تسيبيني أكره حياتي وسنيني واشرب خمور وحشيش».

ورغم حذف المقطع من قبل صناع الأغنية إلا أن النقابة أصدرت منشورا بأسماء المطربين الممنوعين، وحولت عضو النقابة عمر كمال للتحقيق.​​​​​​​

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة