رئيس التحرير أحمد متولي
 أول ظهور لابنة هشام سليم المتحولة جنسيا إلى ذكر.. ماذا قالت؟ (فيديو)

أول ظهور لابنة هشام سليم المتحولة جنسيا إلى ذكر.. ماذا قالت؟ (فيديو)

ظهرت ابنة هشام سليم نورا والتي أجرت عملية تحول جنسي لتصبح نور للمرة الأولى برفقة والدها بعد تصريحاته في برنامج شيخ الحارة والجريئة والذي كشف خلاله عن الأمر للمرة الأولى.

ابنة هشام سليم نور

وقال نور، في لقاء مع «DW عربية» إنه واجه صعوبات عدة في أثناء مرحلة اكتشافه الأمر، قائلا:«مكنتش فاهم حاجة ودورت على الإنترنت أنا عايش في مصر ومفيش الكلام ده هنا، لحد دلوقتي معرفش غير شخصين تلاتة بس اللي زيي، والصراحة كان في أوقات كتيرة كنت بفكر في الانتحار مكنتش حاسس إني طبيعي وحاسس إني مش عارف أعيش حياتي».

وتابع نور هشام سليم: «مكنتش شايف مستقبل لنفسي.. لا جواز ولا شغل ولا أي حاجة.. بس اتعلمت أحب نفسي وأعمل اللي عليا، ومكنتش عايز أقول لوالدي ووالدتي أي حاجة غير لما أكون أنا عارف أنا عايز إيه».​​​​​​​

 

تحول ابنة هشام سليم جنسيا

وحكى هشام سليم أن ابنته نورا أجرت عملية تحول جنسي، وأصبحت ذكرا بعد أن كانت أنثى واسمها الآن نور، قائلا: «بنتي نورا بقت ابنى نور وربنا اللي عايز كدة، وهي بتتحول جنسيا حاليا، وأنا مستغربتش أبدا أنها تتحول جنسيا لأنها من ساعة ما اتولدت وأنا كنت شايف إن جسمها ولد وكنت علطول بشك في الحكاية دي».

وأضاف: «في يوم من الأيام قالت لي أنا عايشة في جسم غير جسمي وكان وقتها عمرها 18 سنة ودلوقتي 26 سنة»، وأشاد بالقرار التي اتخذته ابنته معتبرا إياه شجاعة في ظل تواجدها في مجتمع رافض لتلك التصرفات.

وأشار إلى أن جميع أفراد الأسرة تعامل ابنته حاليا على أنها ذكر ويشجعونها على استكمال حياتها كولد، مضيفا: «عايز أقول الله يكون في عون الابن اللي كده أو البنت، ويكون في عون أهلها، وأنا كأب مهما حولت مش هقدر أفكر زي ما ابني بيفكر الآن».

وتابع: «ولادي بيحبونى ويمكن مكنوش بيحبوني زمان بس لما كبروا وعرفوني حبوني، وكانوا الأول مش بيحبوني عشان كنت بحاول أربي فيهم حاجات وأفهمهم على عادات قديمة بس مكنوش فهمنها ولما كبروا فهموها».

 

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة