مستجدات أزمة محمد سراج الدين عضو مجلس إدارة الاهلي وتركي آل الشيح

شهدت الساعات القليلة الماضية أزمة متصاعدة فيما بين عضو مجلس إدارة النادي الأهلي، محمد سراج الدين، من ناحية، والمستشار تركي آل الشيخ، من ناحية آخرى.

وكانت مواقع التواصل الاجتماعي وخاصة فيسبوك وتويتر مسرح الصراع الذي نشأن بين الطرفين حتى تطور الأمر إلى التنابذ فيما بينهما.

بداية أزمة محمد سراج الدين وتركي آل الشيخ

بدأت الأزمة بعد نشر الرئيس السابق للاتحاد العربي لكرة القدم، المستشار تركي آل الشيخ، رسالة من خلال صفحته الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك قال فيها «اذا كان القرار بيد ادارة مش عاوزه مصلحة النادي وبيعطلو اي اي حاجه تصب في مصلحة النادي ... وصبرت عليها كتير بس واضح انهم مش حيتغيرو في حاجه ... الحمدالله عندي نادي في أوروبا ! والباب الي يجيلك منه الريح سده واستريح ... لغاية مايجي رجال يقدرو الرجال!».

ثم ألحق المستشار منشوره بآخر قال فيه «أهل مصر أهل طيبة وكرم وجدعنه ووفاء واخلاق ... الرسالة وصلت؟».


رد محمد سراج الدين

ويبدو أن عضو مجلس إدارة النادي الأهلي، محمد سراج الدين، قد أخذ منشور المستشار تركي آل الشيخ على محمد الجد، فخرج الأول بمنشور من خلال صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، طالب فيه بتدخل الدولة لعلاج فيروس أسماه بالعجوز وآخر أسماه بعيل مستجد على الرياضة المصرية.

وجاء في نص منشور سراج الدين « في فيروس عجوز موجود من زمان في قطاع الرياضة في مصر وفي فيروس تاني عيل لسه مستجد من الخارج، الفيروسات دي بتنشر فتن وقرف ومشاكل طول الوقت في الرياضة وبين الناس وبين بعض وبين أكبر جمهورين في مصر اللي انا واحد مرضاش بإحداث أي نوع من أنواع الفتنة بينهم بأي شكل من الأشكال، احنا في النهاية ولاد بلد واحدة نختلف أه نهزر مع بعض أه لكن تطاول وأذى ده منبوذ ومرفوض بالنسبالي من الجانبيين».

رد ناري من مرتضى منصور

ولم يمر الأمر مرور الكرام على المستشار مرتضى منصور، ليعلق الأخير عبر صفحته الشخصية عبر فيسبوك بقوله «هوا مين الهلفوت ده محمد سراج الدين؟ ايه موقعك من الاعراب بس قبل مرد عليك يا هلفوت؟».

مما دفع عضو مجلس ادارة النادي الأهلي بلرد من خلال حسابه الشخصي في موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك بقوله: «هو انا متربي وهادي الحمد لله ودي نعمة ربتني عليها والدتي الأستاذة الجامعية ووالدي وهو لواء مدفعية سابق في الجيش المصري بس افتكر انه كان علمني كمان ان الكرامة دي اعلى واهم صفات الإنسان وان عمري ما اقبل اي تجاوز في حقي».

وأضاف:«انا بشفق عليك حقيقي لأنك ملقتش حد يربيك تربية سوية أو يعلمك ان مش كل حاجة المظاهر والشو والهبل اللي بتعمله ده اللي خلاك مسخة أمام العالم كله»، كما قال «في قيم ومعاني واصول اهم وأسمى من كده بكتير بس انت معذور متعرفهاش بحمد ربنا اني اتربيت كده».

كما جاء في منشور سراج الدين أيضا : «وانا مش بشوفك يا تركي ال شيخ من اول يوم غير واحد ناقص وجاهل وهفضل اشوفك كده على طول وعلى فكرة انت مش كاسر عيني وانت عارف كده كويس ولا عمرك هتقدر في أحلامك حتى تكسرها ولا انت ولا اتخن تخين».

ليكتفي تركي آل الشيخ برده على محمد سراج الدين بأنه لن يرد مجدداً عليه وألمح بالرد بعدد من الإجراءات في المستقبل.

عمر مصطفى

صحفي مصري

ميكس ميديا