رئيس التحرير أحمد متولي
 قصة زميل محمد صلاح  في المقاولين وعمله على عربة أكل في الشارع (فيديو)

قصة زميل محمد صلاح في المقاولين وعمله على عربة أكل في الشارع (فيديو)

نشر الإعلامي وائل الابراشي، قصة زميل للكابتن محمد صلاح، معلقا: «شوفو كرة القدم يا جماعة ممكن ترفعك فوق قوي وعالي جدا زي النجم محمد صلاح لكن له زميل اسمه محمد الدسوقي لعب معه ومن الحظ السيء أن تصاب بإصابة تمنعك من الاستمرار».

وحكى خلال برنامج التاسعة المذاع على التليفزيون المصري: قصة لاعب المقاولون العرب السابق وزميل محمد صلاح حينها، وتفاصيل تركه لكرة القدم بسبب إصابة وأصبح يعمل على عربة طعام في الشارع.

وأضاف الابراشي: «لاعب الكرة في الملاعب عمره قصير، يعني الفنان ده بيقعد يشتغل سنين ومبيعتزل والكاتب والاعلامي كل مهن المواهب عمرها طويل بعكس موهبة كرة القدم بتشوف اللاعب بيتمتع بالشهر وعندما يصل الى 32 سنة يقولو كبر».

وأضاف: «محمد دسوقي اصيب وعندنا مفيش مؤسسات للوقوف انسانيا واجتماعيا مع اللاعبين اللى بيحصلهم كده واللاعب بعد كده هيشتغل ايه محمد دسوقي وجدنا انه بيعمل على عربية اكل في الشارع والمشهد احزنني جدا، حزنت أن بسبب سوء الحظ والإصابة يبقى ده حال اللاعب، يعني حظ محمد دسوقي السيد انه اصيب وانتهى به الحال على عربية كبدة واكل في الشارع».

وقال لاعب المقاولون السابق، محمد دسوقي: «الالتزامات اللى عليا هي اللى اجبرتني للجوء إلى العمل على عربة طعام في الشارع، فطبيعي كثرة الالتزامات تجبر الشخص إلى أن يتجه للعمل دون النظر لطبيعة ذلك العمل، خاصة اني بلعب درجة تانية حاليا والدخل بالنسبالي لابد من تحسينه».

وأشار: «انا مفكرتش في اسم محمد دسوقي، انا فكرت في اني لما ارجع البيت يكون معايا التزامات بيتي، مش مجرد اني كابتن محمد دسوقي، أو زميل محمد صلاح الحاجات ديه مش هتأكلني انا وأمي وزوجتي عيش، وزوجتي تساعدني في عمل الطعام، وكثير من زملائي شجعوني على أن افتح المشروع».

حسين السنوسي

حسين السنوسي

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، رئيس قسم الجامعة بموقع شبابيك، متابع لأخبار التعليم ومقيم بمحافظة الجيزة