رئيس التحرير أحمد متولي
 مغردون يسخرون من خفض وزن رغيف الخبز

مغردون يسخرون من خفض وزن رغيف الخبز

تباينت ردود أفعال المصريين حول قرار وزارة التموين والتجارة الداخلية، بخفض وزن رغيف العيش 20 جرام، ليصبح 90 جرام بدلاً من 110 جرامات، ما بين رافض ومؤيد، معبرين عن ذلك بتغريدات على موقع تويتر، عبر هاشتاج #رغيف_العيش.

رافضو قرار خفض وزن رغيف العيش

واستاء عدد من رواد موقع تويتر من قرار الوزارة، ما دفعهم للتعبير عن غضبهم بطريقة ساخرة، عن طريق التغريدات الرافضة لهذه الزيادة، ناشرين صورًا لرغيف الخبز بوزنه الجديد.

ودون أحد المغردين قائلاً: الرغيف هيفضل يخس يخس لحد ما الحكومة هتخلينا نبلعه زي البرشامة.

وقال آخر: الواحد خايف يشتري قرص الطعمية، رغيف العيش ميطلعش مقاسه.

وغرد ثالث: مفيش سندوتشات بعد كده، انت تروح المطعم يعمل لك الرغيف ودن قطة ويحطها في بوقك على طول.

ودون آخر: موجود 20 رغيف للبيع، وزن قديم من ابو 110 جرام، السعر على الخاص.

فيما غرد آخر: يا محمد لاقينا رغيف شمسي، ومحتاجين حد أمين يجيب طبق ملوخية قبل ما حد يشم الطشة.

مؤيدون لقرار خفض وزن الرغيف

وعلى العكس، رأى البعض أن قرار تخفيض وزن الرغيف، قرار صائب، فقال أحدهم: العيش الجديد وحجمه اهوه، أما بقى الجريدة الإخوانية جايبة رغيف عيش من المطاعم عارفينه كلنا، وبيقول لك ده الرغيف، عشان الخرفان تقعد تهبد والسلام، السيسي عمر مصر.

وقال ثان: إلى شوية اللجان اللي في مصر وبرا مصر، الرغيف الصغير ده بيستخدموه المطاعم سندوتشات، والصورة الثانية، ده عيش التموين الـ 20 رغيف بجنيه، وفيه 3 أنواع مطحن وبلدي وأبيض زائد، كمان الزيت والسكر ومكرونة وغيره، اللي بنأخذهم ببلاش من غير ولا مليم.

​​​​​​​

قرار خفض وزن رغيف الخبز

وأصدرت وزارة التموين والتجارة الداخلية، قرارًا بخفض وزن رغيف الخبز 20 جرام، مع تثبيت سعره عند 5 قروش على بطاقة الخبز، معلنة عن أنه سيتم زيادة عدد الأرغفة لجوال الدقيق، الذي يزن 100 كيلو جرام، ليصل إلى 1,450 رغيف.

وحددت الوزارة سعر تكلفة جوال الدقيق المدعم للمخابز التي تستخدم السولار في ماكيناتها، بـ 265 جنيه، ورفعت السعر قليلاً لتلك التي تعمل بالغاز الطبيعي ليبلغ سعره 283 جنيه.

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011