رئيس التحرير أحمد متولي
 طلاب وخريجو كلية علوم الإسكندرية ينتفضون ضد قرار ترقية عضو هيئة تدريس

طلاب وخريجو كلية علوم الإسكندرية ينتفضون ضد قرار ترقية عضو هيئة تدريس

أثار قرار لكلية العلوم جامعة الإسكندرية بترقية عضو هيئة تدريس غضب طلاب وخريجين بسبب الكثير من المواقف التي حكوها وأجمعوا من خلالها أن الدكتور الذي يخصه القرار «لا يصلح للتدريس» على حد قولهم.

أزمة بكلية علوم الإسكندرية

نشرت الصفحة الرسمية لإدارة كلية العلوم جامعة الإسكندرية على صفحتها الرسمية تهنئة من عميد الكلية ووكلائها وأعضاء هيئة التدريس والعاملين للدكتور محمد مرسي أحمد محمد بترقيته إلى درجة مدرس بقسم الكيمياء.

وتفاعل متابعو الصفحة مع المنشور بصورة كبيرة وتخطت التعليقات 10 آلاف أغلبها تحكي مواقف سلبية للمدرس مع تلاميذه.

وجاء بين التعليقات ما يلي: « عمري ما انسى رفضك ان ادخل السكشن بالرغم ان قولتلك كنت ف المستشفى بجيب علاج لماما وياريتك رفضت وانا بره الباب دخلتني قدام السكشن كله وحرجتني قدامهم وبعدها مسحت اسمي من الجروب بتاعي ومن السكشن كله لولا دوكتور دعاء ربنا يكرمها خدتلي حقي قدام المعمل كله حسبي الله ونعم الوكيل فيك».

شكوى أخرى جاءت من طالبة نصها كالتالي: «عمري ما هنسي في سنة تانيه كان عندي حالة وفاه وكنت نفسيا اصلا مدمره وقتها نقلوا سكاشن الحريه لمحرم والشاطبي واصلا وقتها مكنتش مركزه وتفكيري ملغبط ولحقت فورم المواعيد قبل ما يقفل ب10 دقايق وميعاد مش مناسب كمان وعشان دخلت السكشن متأخر شويه كرشني وقالي يلا يا ماما من هنا الي هو انا لو شغاله عندك مش هتعاملني كده يا أخي حسبي الله ونعم الوكيل».

​​​​​​​

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة