رئيس التحرير أحمد متولي
 تصريحات السيسي اليوم.. منع التموين بعد الزواج ورفع المرتبات لـ20 ألف جنيه

تصريحات السيسي اليوم.. منع التموين بعد الزواج ورفع المرتبات لـ20 ألف جنيه

أدلى الرئيس عبدالفتاح السيسي بتصريحات عديدة تخص الدعم المقدم للمواطنين والوضع الاقتصادي بمصر، خلال افتتاح عدد من المشروعات التنموية في الصعيد.

تصريحات السيسي اليوم

وتناول الرئيس السيسي أزمة البناء على الأراضي الزراعية، قائلا إن الفترة القادمة ستشهد إضافة أراضي زراعية جديدة في توشكى وشرق العوينات وغرب المنيا.

واستنكر السيسي امتناع المواطنين عن الانتقال للسكن بجوار الأراضي في تلك المناطق بدعوى الرغبة في استقرار الأسرة بنفس مكانها التي تقطن فيه حاليا.

وأشار أن الفدان يتكلف حوالي 300 ألف جنيه ليصبح صالحا للزراعة، في حين أن نفس المساحة تستنزف ما يقارب مليون جنيه في حالة تحويلها لمنطقة سكنية بسبب تكلفة إقامة العمران والمدارس والمستشفيات والطرق وشبكة الكهرباء وخلافه.

وشدد على ضرورة مواجهة ظاهرة البناء على الأراضي الزراعية، مناشدا الجميع التكاتف لمواجهتها.

وأضاف الرئيس أن ثقافة النمو السكاني السائدة ووصول عدد الأطفال في في الأسرة الواحدة أمر يجب أن يتغير، موجها حديثه لمناصري هذا الفكر «هتصرف عليهم وتعلمهم إزاي؟».

وتايع: «على الأقل تبقى عارف يا مواطن ويا مواطنة وابنك أو بنتك بيعدي الطفل مش الطفلين بقى، أنت بتحط نفسك في مشكلة، قلت لا يمكن هدي بطاقة تموين تاني تاني لحد بيتجوز يعني، لأنك لو بتتجوز ومستني إن الدولة تديك بطاقة تموين، فإنت مش قادر تتجوز، مش قادر تصرف يعني.. إزاي يعني، لأ دا كلام مش مظبوط».

وأكد الرئيس أن الحكومة تبذل مجهودا كبيرا في العمل معه، قائلا: «كل الجري ده واللي بيعانوا معايا.أصل اللى بيعانى معايا الحكومة ولما بيقعدوا معايا مش بيعجبنى حاجة خالص هما مستغربين».

وأضاف الرئيس السيسي: «اللي خلص مش بشوفه أنا بشوف اللي ناقص ده الواجب اللى علي وعلينا مش هفرح إلا لما كل الشغل يخلص مدراس ومستشفيات وبعدين دخل المواطن يصل 10 و20 ألف جنيه في الشهر يمكن ساعتها أكون مرضي».

 

أحمد عبده

أحمد عبده

صحفي مصري متخصص في الشأن الطلابي، يكتب تقارير بموقع شبابيك، حاصل على كلية الإعلام من جامعة الأزهر، ومقيم بمحافظة القاهرة