رئيس التحرير أحمد متولي
 تصريحات الرئيسي السيسي اليوم عن التعليم: عايز 250 مليار دولار للتطوير

تصريحات الرئيسي السيسي اليوم عن التعليم: عايز 250 مليار دولار للتطوير

تحدث الرئيسي عبدالفتاح السيسي، عن تطوير التعليم المصري، خلال كلمته التي ألقاها في ختام المؤتمر الاقتصادي، اليوم الثلاثاء.

كلمة الرئيس السيسي عن التعليم

وقال السيسي إن هناك 25 مليون تلميذ في مصر، مؤكدا على ضرورة تطوير بيئة التعليم للحصول على خدمة تعليمية تليق بالأجيال الجديدة «في الدول المحترمة والغنية والقادرة تدفع 10 آلاف دولار للطالب في السنة».

وأضاف الرئيس: «عايز 250 مليار دولار علشان أعمل التعليم ده.. ده فين؟ التعليم الأساسي، وأنا كمان حولتهم من دولار لجنيه وقولت 10 آلاف جنيه، طيب هي موازنة الدولة تقدر تدي الرقم ده للتعليم؟ ولما الدكتور مصطفى قال 21 ألف فصل قولتله 60 ألف لإن ده الرقم المطلوب لمجابهة الزيادة السكانية علشان نخلي من 30 لـ 40 طالب في الفصل».

واحتسب الرئيس تكلفة العمل للوصول لهذا العدد «بضرب عدد 60 ألف لو حسبته بنصف مليون يبقى 30 مليار ولو بمليون يبقى 60 مليار، وده للـ 60 ألف فصل من غير تشغيل، ولسه في مدرس وأطقم لخدمة المدرسة وكهرباء ومياه، ولو أنا عايز مليون جنيه لكل مدرسة قبل العام الدراسي أرفع كفاءة يبقى 60 مليار».

وتختتم اليوم الثلاثاء، فعاليات «المؤتمر الاقتصادي - مصر 2022»، الذي يعقد لمناقشة أوضاع الاقتصاد المصري ومستقبله، وذلك بمشاركة واسعة من كِبار الاقتصاديين، والمفكرين، والخبراء المتخصصين.

 

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011