رئيس التحرير أحمد متولي
 ما نعرفه عن صندوق دعم الأسرة المصرية.. يحصل رسوم من المقبلين على الزوج

ما نعرفه عن صندوق دعم الأسرة المصرية.. يحصل رسوم من المقبلين على الزوج

أعلن الرئيس عبدالفتاح السيسي إطلاق صندوق رعاية الأسرة، ليعني بتقديم الرعاية للأطفال في حالات الانفصال بين الأب والأم.

صندوق دعم الأسرة المصرية

وقال الرئيس السيسي خلال كلمته بافتتاح مصنعي إنتاج الغازات الطبية والصناعية، ومحطة توليد الطاقة الثلاثية بأبو رواش بمحافظة الجيزة، إن الاختلاف وارد بين الأزواج ولهذا جاءت الحاجة لإيجاد مورد للتكفل بالأبناء.

وأضاف الرئيس: «لما بيبقوا زعلانين من بعض بيقطعوا بعض، وبيبقوا مش عايزين يصرفوا، واللي بيضيعوا الأولاد ولاد مصر، علشان كده فكرنا نعمل صندوق دعم الأسرة المصرية لدعم الأسرة في أوقاتها الحرجة».

وعن موارد الصندوق قال إن الحكومة ستساهم فيه بقدر ما يساهم المتزوجون «احنا بنعمل نظم تحقق مقاصد الدين، زي لما الدين يأمر بإكرام اليتيم الدولة لازم تاخد إجراءات ونظم تحقق المقاصد الطيبة، وفي الموضوع ده اللي جاي يتجوز يحط في الصندوق ده مبلغ مش كبير قوي كل الناس تقدر عليه، واللي يقدر على الجواز يقدر يدفع المبلغ ده».

وتابع: «شوف بتصرفوا على الأفراح قد إيه وبتقعدوا تتخانقوا على الشبكة هتيجوا عند ده وتقولوا كتير؟ لا مش كتير، وأنا اتفقت مع الدكتور مصطفى – رئيس الوزراء – لو مليار هنحط مليار مليارين هنحط مليارين علشان لما نختلف هنتكفل بتأمين أولادنا في كل شيء».

 

ويستهدف الصندوق الأمان الاقتصادي والمالي للأطفال الذين تخلفهم حالات زواج انتهت بالطلاق دون التوصل لاتفاق على آلية رعايتهما سواء بالطريقة الودية أو في المحكمة.

 

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011