رئيس التحرير أحمد متولي
 فيديو لطلعت زكريا يكشف فيه عن وفاته مقتولا!.. ما القصة؟ وكيف ردت عائلته؟

فيديو لطلعت زكريا يكشف فيه عن وفاته مقتولا!.. ما القصة؟ وكيف ردت عائلته؟

استحوذ الفنان الراحل طلعت زكريا على جانب كبير من اهتمام جمهور الفن في مصر خلال الأيام الأخيرة بعد ظهور مقطع فيديو جديد يظهر فيه.

حقيقة وفاة طلعت زكريا مقتولا

تداولت صفحات مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو معدل بالذكاء الاصطناعي تظهر فيه صورة للفنان طلعت زكريا، بينما يتحرك فمه بتقنيات التزييف.

ليس هذا هو ما شغل الجمهور مجددا بالفنان طلعت زكريا، حيث صاحب الصورة صوتا لشخص آخر يقول على لسان الفنان الراحل إنه توفي مقتولا.

وقال ناشر الفيديو: «كلكم فاكرين إني مت موتت ربنا، بس الحقيقة إن نمت مقتول، واللي قتلني فنان كلكم بتحبوه وتموتوا فيه، يا ترى بقى بعد ما أفضحه وأوقلكم هو عمل إيه معايا وموتني إزاي هتفضلوا تحبوه؟ ولا المسكين الغلبان اللي مات غدر هيصعب عليكم».

وتابع: «أنا طلعت زكريا، اتولدت في إسكندرية، طول عمري كنت بحلم بالشهرة والفلوس، والحمد لله وصلت، واتغريت قوي، وكنت بعمل كل حاجة غلط ممكن تتخيلوها».

وأضاف: «مرضت مرض نادر جدا وكنت على وشك إني أموت وحاولت أنتحر علشان أخلص من حياتي وأرتاح، بس كل مرة كانوا الدكاترة بيكتشفوا وينقذوني، وبعدين خفيت»

وحكى: «الممثل اللي ظلمني كنت بمثل معاه في مسلسل، ولما تفوقت عليه هددني يمشيني من المسلسل، فقلب عليا وخلى كل المنتجين محدش يشغلني، فالمرض رجع عليا وتعبت جدا، فجالي تاني وقالي سامحتك».

 

أعلنت أسرة الفنانة طلعت زكريا، من خلال ابنته إيمي، تقديم بلاغ في ناشر الفيديو، مشيرة أن المقطع لا يزال موجودا على بعض المنصات.

وقالت في مداخلة مع برنامج حضرة المواطن من تقديم «سيد علي»: «أدمن الصفحة قالي عملنا كده علشان الناس تترحم على طلعت زكريا، لكن إزاي وانت بتقول مات مقتول».

 

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011