تفاصيل مرعبة.. جولة في حساب ريم حامد المصرية المتوفاة في فرنسا

تفاصيل مرعبة.. جولة في حساب ريم حامد المصرية المتوفاة في فرنسا

كشفت حساب الباحثة المصرية التي توفيت في فرنسا ريم حامد عبر منصة «فيسبوك» تفاصيل الملاحقات والمطاردة التي تعرضت لها قبل رحيلها.

كيف عاشت ريم حامد في فرنسا؟

تظهر منشورات باحثة الدكتوراه في مجال التكنولوجيا الحيوية أنها كانت مستهدفة، فكتبت في منشور: «علشان يبقى القصة بتاعتهم كاملة، مؤخرا بقى أي مطعم أدخله أعمل منه طلب يدخل حد قدامي ويجي تليفون للمطعم للشخص اللي بياخد الطلب وبعدين الطلب بيتم تحضيره بشكل مختلف.. ومؤخرا نبض قلبي بقى أعلى نتيجة اللي بيتحط، ومن بجاحة اللي بيدخل قدامي بيقول إني عندي مشكلة وده لصالحي».

وفي منشور آخر كتبت: «أنا حاليا في محطة الأتوبيس عادي جدا قدامي ما يقرب من 5 أشخاص حركاتهم مش مريحة وغير كده لما لاحظت ده اتجهوا إلى البوليس وأنا قاعدة في حالي.. تقريبا كانوا بيراقبوا لما اتعرفوا اتضايقوا.. حاليا واقفين بيحاولوا يصوروني ويعملوا أي قصة يروحوا بيها للبوليس».

كما حكت تفاصيل تعرضها لمحاولة تسميم، قائلة: «البجاحة وصلت إن جارتي بتجيب مواد مخدرة شيء بيعلي نبض القلب وتقعد تبخرها من تحت الباب لحد ما تسد نفسي وأكلم البوليس مافيش حدي بييجي وأحط مياه علشان أوقف البخار تزود مواد على المياه وتحطها في بيتي.. أبلغ مش نافع والجريمة عيني عينك وطبعا ده شكله طبيعي هن ولا إيه الأستاذة نفس الشخص اللي حسابها نزلته صورته قبل كده علشان حضرتها قاعدة بتتجسس على الناس في المبنى».

عمر مصطفى

عمر مصطفى

صحفي مصري يقيم في محافظة الجيزة ومتخصص في ملف التعليم وكتابة الأخبار العاجلة منذ عام 2011